ALs je kip in de oven wilt braden in een pan, doe je dat met open of gesloten deksel?

Ik maak een gerecht met kip. Ik braad de kip in een pan aan en voeg tomaten en uien toe. Daarna doe ik de kip met pan en al op 180 graden in de oven.

Ik heb er nu aluminiumfolie over gedaan, maar vroeg me af wat de gebruikelijke manier is? Afdekken met folie, deksel, of bij voorkeur niet afdekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
36.3K

Het beste antwoord

Als je de kip afdekt, zal hij wel heerlijk zacht stoven maar niet knapperig worden. Wil je geen knapperige kip, dan moet je hem dus afdekken.
Omdat je al tomaten en uien erbij hebt gedaan en de kip hierin wilt laten garen, is het raadzamer om de kip af te dekken. de kip en tomaten/uien zullen anders te veel vocht verliezen. Je kunt nu dus beter stoven dan braden. Ik neem aan dat je er ook al vloeistof bij gedaan hebt?
Dat wordt dan dus stoven en dat doe je met deksel op de pan.

Je kunt hem echter ook braden, maar dan moet je de kip dus alleen in wat olie of braadvet of mengsel van beiden,
aanbakken en dan zonder tomaten / uien en vloeistof in de oven zetten. Na het aanbraden giet je het overtollig vet uit de pan en schenk wat citroensap over de kip. Dit zorgt voor een knapperig velletje. Lekker is om er dan een scheut wite wijn bij te gieten en de aanzetsels zodoende los te weken. Regelmatig bedruipen met het braadvet/ vochtmengsel en als hij dan na ca. 45 min. gaar is even in de oven in de pan laten rusten. Doe dan wat olijfolie in een koekenpan en doe er knoflook en uien bij. Als dit begint te bakken, doe je de tomaten erbij en schud die om boven hoog vuur tot veel van het overtollige vocht is verdampt en er een lekkkere iets gekaramelliseerde geur vanaf komt. Nu kan je er verse kruiden als basilicum bijdoen bijv. Schud even om en haal van het vuur.

Perfect is pasta hierbij dus die kan je koken.

De kip haal je uit de oven en laat het vocht uit de buikholte terug in de pan lopen. Voeg de tomaten toe en
de gare pasta, maal er wat verse peper over en roer alles goed over de bodem.
Snijd de kip en verdeel op de borden. Leg het tomaten-pastamengsel ernaast en geef er een frisse salade bij.

Zo blijven de tomaten lekker fris van smaak en dat krijg je niet als je ze vanaf het begin laat meebraden in een open pan.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord. In mijn geval dus terecht afgedekt met folie, maar snap nu ook hoe je zo'n korst krijgt. Ga ik ook eens proberen. Mijn recept was ook super: Kip in 4 stukken gesneden, aangebraden in de pan. Kip eruit en 2 gesnipperde uien in het vet braden met een pak tomatenblokjes, 2 geperste tenen knoflook en 2 eetlepels Masala kruiden. Kip erbij en afgedekt 60 min. Op 180 graden. Daarna nog een tijdje laten staan en op laatst kip eruitgehaald en saus iets gebonden met bloem. Tarly gekookt en na 12 min afgegoten en laten staan. Droge gekookte Tarly even geroerbakt en met kip en saus geserveerd.

Andere antwoorden (3)

Wel afdekken,anders wordt de kip veel te droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet afdekken. Als je de kip eerst in een braadpan goed dicht schroeit, wordt de kip niet droog.

Zie link voor een instructie video: http://www.wezooz.be/video-recepten/recept-voor-het-braden-van-een-kip-een-video-van-lets-cook-it

Toegevoegd na 51 seconden:
Tijdens het braden regelmatig de kip bedruipen om het vlees mals te houden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dit beter dan wel afdekken?
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
als je de pan afdekt, krijg je een soort kookeffect. dit gaat ten koste van de knapperige buitenkant van de kip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dat klinkt plausibel. Dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het. In mijn geval gebruikte ik tomaten, dus heb ik het terecht afgedekt.
Als ik kip ga braden in de oven dan strooi ik er eerst kruiden over , leg de stukken in een braadslede met rooster , zet de braadslede in een voorverwarmde oven en laat dit alles gaar worden op ongeveer190 graden.
Dit duurt ongeveer 50 minuten. Eventueel halverwege een keer draaien.
Alles is dan gaar en niet droog. Eventueel kun je ze nog een paar minuten onder de gril laten staan. Smakelijk eten.