Voor een recept heb ik 125 ml dadels nodig, 100 ml noten en 60 ml kokossnippers. Hoeveel gram van elk product heb ik dan nodig???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een lastige vraag... Wetenschappelijk gezien zou je dit met behulp van de dichtheid kunnen berekenen. Dit is echter wel lastig want de ingrediënten die u noemt zijn geen zuivere stoffen en de dichtheid van bijvoorbeeld dadels is dus ook niet op te zoeken in het Binas.
Amadea
10 jaar geleden
Weet je wel zeker dat er milliliters geschreven staan? Dat kan alleen bij vloeibare ingrediënten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm, ik snap ook niet goed waarom er in het recept voor ml wordt gekozen terwijl het toch duidelijk om vaste stoffen gaat.
Antoni
10 jaar geleden
Ik zou maar proberen contact op te nemen met de schrijver van dit recept voor een verklaring en om een betere beschrijving van de benodigde hoeveelheden te krijgen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, ik kan nu niks met dit recept helaas. Jammer.
Amadea
10 jaar geleden
Wat zijn de overige ingrediënten en wat zou je er van maken? Misschien kunnen we daaruit toch de juiste verhoudingen opmaken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een recept voor 2 chocolade taartjes. Op de foto zien ze eruit als een soort muffins.
De ingrediënten die ik al noemde zijn voor de bodem.
Dan heb ik voor de vulling nodig:
1 avocado
100 ml kokosmelk
1 1/2 el honing
125 ml rauwe cacaopoeder :-s
2 el olie
1/2 el vanille
zout
Amadea
10 jaar geleden
Oh, wacht eens. Je moet eerst zo'n maatbekertje aanschaffen: http://jessevandervelde.com/wp-content/uploads/2011/11/PC070012.jpg
http://jessevandervelde.com/gezonde-chocoladetaartjes/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
He hahahaha, wat leuk dat je meteen weet dat het een recept van Jesse is. Ik wist het zelf niet eens meer, had het een keer geprint en in een map gestopt, maar nu je die naam noemt herinner ik het me weer.
Pffff, moet ik eerst zo'n beker hebben.
Amadea
10 jaar geleden
In een AH XL, Hema, of Blokker hebben ze die. Xenos zou ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Amerika is het gebruikelijk om dingen te meten in volume (bijvoorbeeld in cups en lepels) in plaats van in gewicht. En als je Amerikaanse recepten vertaalt naar het Nederlands, kom je dus uit op milliliters, terwijl het niet om vloeibare dingen gaat. Dat is even wennen, maar uiteindelijk is het veel makkelijker dan met gewicht, inschatten hoeveel gram iets is is namelijk veel lastiger dan inschatten hoeveel eetlepels of kopjes iets is, omdat het gewicht per product verschilt.
Als je een maatbeker hebt, kan je die gewoon gebruiken, en anders kan je eetlepels gebruiken, een standaardmaat voor eetlepels is 15 ml, of eventueel een beker (die verschillen natuurlijk heel sterk, maar bij mij thuis is een klein kopje 150 ml, en een grote mok 300 ml, dus daarmee kan je wel heel grof een inschatting maken).
Antoni
10 jaar geleden
Gast155512, als je de commentaren leest op die website, zie je dat je niet de enige bent die verbaasd was over de hoeveelheden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is me al een stuk duidelijker nu Fynnya, bedankt voor je reactie. De anderen trouwens ook bedankt!!
Dan ga ik nu aan de slag met die taartjes; heb er inmiddels veel zin in gekregen :-D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van best veel producten kan je op internet trouwens wel vinden hoeveel gram 100ml is, omdat er natuurlijk meer mensen zijn die recepten met volumes liever in gewicht opschrijven. Maar dadels en kokossnippers zijn wel heel specifieke dingen, daarvan kan ik me voorstellen dat je die niet zo snel vindt online.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft niet per se een nieuwe maatbeker te kopen natuurlijk... in een smallere zit het streepje hoger dan in een bredere... Dus je kunt gewoon elke willekeurige maatbeker gebruiken.

Het beste antwoord

Ik denk dat je dit recept hebt gebruikt (bron). Wat ik uit dat recept begrijp is dat zij (recept is van ene Annemieke) de droge producten in een litermaatje doet en het gewoon zo afleest.
Dus ik denk dat jij hetzelfde kan doen: gewoon de droge producten in een litermaatje en dan tot het streepje van 125 ml, 100 ml en 60 ml.
Als je het nog eens gaat maken en je maakt het dan liever met de maten aangegeven in grammen, weeg de producten dan even nadat je ze hebt afgewogen. Maar voor nu zou ik het gewoon afmeten in een litermaatje.

Ziet er trouwens lekker uit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je advies. Het is inderdaad dit recept.
Ik ga het gewoon proberen zoals jij aangegeven hebt. Goed idee!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen probleem. Veel succes. Laat even weten hoe het smaakte... Het ziet er goed uit, misschien probeer ik het ook eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het smaakte prima! Je moet wel van zoet houden. Ook was het geheel behoorlijk smeu-ig. Persoonlijk vind ik dat erg lekker.
Ik heb je advies opgevolgd en gelijk de grammen opgeschreven.
Voor herhaling vatbaar!