Waar komt Kip Kerrie vandaan?

Is dit een Nederlands verzinsel gebaseerd op een andere keuken, of is het echt iets dat in b.v. India ook klaargemaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9.1K
Amadea
10 jaar geleden
Bedoel je dan de salade voor op een toastje, of een ander prutje wat zo genoemd wordt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_curry
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Typisch voorbeeldje taalrommelarij kerrie=curry=kari=saus Wat wij dus kerrie noemen is een bepaalde kruidenmix, maar in India is het een saus. "In Nederland is kerrie doorgedrongen in allerlei kant-en-klare kerriesauzen en -poeders. De smaak van de vernederlandste kerrie wijkt af van de smaak in originele Indiase kerriegerechten"

Het beste antwoord

In landen als India worden al eeuwenlang zelf kruidenmengsels gemaakt en de welbekende curries zijn eigenlijk het handelsmerk van met name de Indiase keuken.
De meest bekende en scherpe curry komt daar uit Madras en Kerala.
Er bestaat dus geen specerij die gemaakt wordt uit een noot, plant of whatever die kerrie heet, het is een mengsel van meerdere specerijen dat het best tot zijn recht komt als het eerst heet aangebakken wordt.
Tegenwoordig is kerrie meer verkrijgbaar in Europese landen dan vroeger. Met India als kolonie was de Indiase curry wel verkrijgbaar in Engelse supermarkten, maar doordat Europa steeds meer Multiculti is geworden, is het ook hier een bekend gegeven en ligt het ook in onze supermarkten. Niet alleen als poeder, maar ook als pasta.
Ook landen als Thailand, China, Japan, Maleisië en Indonesië kennen veel kerriegerechten, maar die zijn toch anders samengesteld dan de echte Indiase Curry.
Thaise curry gerechten zijn niet gemaakt van kerriepoeder maar van verse kruiden en specerijen die veel afwijken van de specerijen in de kerries van het Indisch continent.
Ook de Indonesische curries zijn niet vergelijkbaar met de Indiase curries.
Ook hier zijn de mengsels gemaakt van verse kruiden en specerijen. Maleisië kent meer gerechten met kerriepoeder zoals in India, maar dat komt dan ook omdat er in vergelijking met Indonesië veel mensen wonen van Indiase en Sri Lankese afkomst.
Japan en China, met name Hong Kong, hebben hun eigen variant op Indiase kerries. In hun curries wordt de Indiase kerriepoeder gekookt in bouillon en daarna gebonden tot een kerriesaus.
Het is wel zo dat een potje kerrie Madras hier vele malen milder is dan de Madras die je in India of Pakistan geserveerd krijgt. Wij Europeanen ervaren hun curry vele malen heter dan zij, mede doordat in een heet land hete kruiden niet als zo heet ervaren worden dan in een koud land. (zout verlies door zweten etc.)
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het laatste, simpelweg om dat kerrie/curry van oorsprong uit de regio azie komt. Later is het in aangepaste vorm aan de minder ontwikkelde kerrie eten de Hollanders geïntroduceerd. (Deze smaak is inmiddels wel wat meer ontwikkeld)