Hoeveel vlees/vis koop je voor een BBQ met 35 man?

Ik heb beloofd een BBQ te organiseren voor 35 personen.
En nu zit ik een beetje met de hoeveelheid vlees/vis die ik moet aanschaffen.

Als ik zelf ga BBQ-en met mijn man heb ik meestal 4/5 stukjes vlees p.p. en nog iets van stokbrood en salade.

Ik zat voor die 35 man te denken aan:
Speklap
Kip spiesjes 2 soorten marinade
Shaslick (varken met spek)
Worstjes (lekkere worstjes niet die plastic voorgegaarde vieze dingen)
Filetlapjes
?Hamburgers? (Maar volgens mij vind eigenlijk niemand dat echt lekker, tenminste ik ken niemand die een hamburger van de BBQ echt lekker vind)

Vis heb ik eigenlijk nooit gekocht voor de BBQ, en ik weet niet welke soort goed gaat, die dus niet blijft plakken en niet uitelkaar valt. Die aluminium bakjes ben ik geen fan van, bakt niet goed en plakt ook. Maar een hoop mensen houden wel van vis, dus ik wou 2 soorten doen, maar welke?

En dan nog wat vega spul want er is 1 echte veganist bij.

Ik wilde ook wat stokbrood doen (lekker makkelijk voorgesneden kopen bij AH) Stuk of 6 denk ik. Voor fondue doe je een halve p.p. maar dit is maar een hapje

En een emmer salade van de Makro.

Wat ik vaak zie als mensen zo iets organiseren is dat ze veel te veel hebben en vervolgens word er een hele lading vlees weg gedonderd en dat vind ik echt heel erg zonde. Niet van het geld, maar omdat er wel een dier voor is doodgegaan.

Als ik van alles 35 stuks koop denk ik dat ik over hou.
Dan heb ik 315 stukken vlees/vis beetje veel denk ik.

10 jaar geleden
in: Koken
10.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou voor 35 man :
35 x een kipshaslick (voorgekookte kip die je zelf om en om met stukken paprika en ui op een stokje prikt met kwastje met olie bedruipt op de bbq)
25 x een filetlapje (of een eigen gedraaide hamburger)
40 (of 50) x een lekker worstje.
Ik zou geen vis doen, dat maakt het ingewikkeld.
De veganist zou ik zelf om hulp vragen, liever dan het verkeerde kopen/ regelen en volledig de mist ingaan.

Heb je genoeg bbq's?? op tijd regelen, bij familie, buren.
Heb je genoeg stoelen/tafels?
Heb je een partytent voor het geval het gaat regenen, dan kan in ieder geval de bbq droog staan met het eten.
Heb je muziek? 1 stokbrood per 2 personen.(koop hele, vraag 2 mensen even brood te snijden, simpel = verser)
1 emmer salade van de Makro (die ken je al, daar heb jij goede ervaringen mee?)
zorg ook voor verse kropsla, zodat je op een bord eerst wat sla legt en dan een schep salade er op. Koop genoeg weggooi-bordjes en glazen of wilde je 35 borden gaan ronselen bij de buren?
Genoeg bestek/glazen/borden/schalen/servetjes etc.
bier/wijn/frisdrank/water/koffie/koffiekopjes/lepeltjes. Tip: als je gaat bbq, zet niet al het vlees direct op tafel, verdeel het in porties, niet iedereen hoeft meteen hetzelfde te krijgen en aan te vallen!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zet je bij hamburgers ?? Neer. Vraag even aan de groep hoe ze er over denken.
Ik ben zelf Iemand die groot fan is van hamburger op de Bbq het liefst de eenvoudigste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, een hamburger is wel lekker, maar niet die voor gedraaide van 15 in een dozijn, geen kraak of smaak, nee die zal je zelf even moeten "draaien". Er zijn genoeg mensen die zo'n "maatje" hebben om zelf zo'n lekkere hamburger te maken van goed vlees, even om je heen vragen aan oudere kennissen/familie, die heeft dat wel in de kast liggen van Tupperware bijvoorbeeld.!! :))
paulus811
10 jaar geleden
Een bbq zonder sate? No way! En wel (terecht) aandacht aan de kwaliteit van de worstjes schenken, maar vervolgens voorgesneden stokbrood van AH kopen...... Kan nie he
HeerVoldemort
10 jaar geleden
LOL jawel, tuurlijk kan dat wel. Niet die vieze ronde rolletjes met uitgedroogd brood. Maar een vers stokbrood van de bake-off en dat door de snijmachine laten doen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@ Jodokus52 Heb je genoeg bbq’s??
BBQ's gaan gehuurd worden. Heb je genoeg stoelen/tafels?
Word gehuurd. Heb je een partytent voor het geval het gaat regenen?
Word gehuurd. Heb je muziek?
Nee, er word een film presentatie gehouden en een lotto weekend miljonairs quiz met beamer en laptop :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk HeerV Leuk... het woord genoeg kan ik vervangen door : Je hebt geld om het allemaal te regelen/huren!! Veel plezier!! Hoop dat het weer meezit, zou fijn zijn!!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou...eerlijk gezegd, heeft mijn vader dat geld :-) Het is voor mijn moeders 60e verjaardag dit jaar. En mijn vader kan niet zo goed dat soort dingen organiseren. Dus ik heb aangeboden om het te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk/lief en natuurlijk bied je dat aan, is toch een hele klus voor iemand van die leeftijd en jij bent de helft jonger en fitter niet te vergeten! Zal je niet in de koude kleren gaan zitten: succes en een leuke dag t.z.t.!!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
haha ik heb net in november een huwelijk georganiseerd ;-) Mijn eigen huwelijk, dat ging uiteindelijk ook goed, dus dit word een eitje en vergelijking met dat. Alle borden etc etc word lekker wegwerp van de makro, ik heb nog veel over van ons trouwen dus dat komt goed uit. En ik begin op tijd, het feestje is pas eind september.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed zo, je viert een feestje voor een weegschaal! altijd goed (ben ik ook) hahaha! Zonder dollen: dit is dus appeltje, eitje voor je, gelukkig!!

Het beste antwoord

Dat is niet eenvoudig.
Ik zou sowieso meer stokbrood nemen, en (inderdaad) minder vlees en vis. Bij een gewone maaltijd heb je aan 75 gram vlees eigenlijk genoeg, maar bij een bbq neem je natuurlijk meer. Je kunt het het beste een beetje spreiden. Niet iedereen neemt een speklapje EN een spiesje EN een worstje...
Persoonlijk vind ik hamburgers van de bbq juist wel lekker, en houd ik niet van speklapjes.
Vis: zalm is een perfecte vis voor op de bbq, Hij valt niet uit elkaar, je kunt hem doorbakken of een beetje roze laten, en de meeste mensen houden ervan. Vis twee: wat dacht je van tonijn? Of spiesjes met garnalen? Wel duur, maar erg lekker.

Nu even rekenen je hebt dus: 6 soorten vlees en 2 soorten vis en 1 vega-hapje = 9 gerechtjes.
Niemand neemt ze alle 9, maar er zijn natuurlijk wel mensen die 4 worstjes lusten...

Laten we zeggen dat iedereen 7 gerechtjes neemt. Dan heb je dus geen 315 nodig, maar 'slechts' 245. Hoe ga je dat dan verdelen?

Ik zou ten eerste de lapjes en de hamburgertjes (zelf maken) niet te groot maken. Is ook makkelijker bij het bereiden.

Even denken...
30 mensen lusten (gemiddeld) 1,5 worstje. 30 1,5 = 45
30 mensen lusten 2 kipspiesjes. 30 2 = 60
15 mensen lusten 1 speklapje. 15 1 = 15
10 mensen willen wel iets vega-achtigs proberen. 10 1 = 10
15 mensen lusten 1 zelfgemaakt hamburgertje. 15 1 = 15
17 mensen lusten 2 stukjes zalm. 17 2 = 34
17 mensen lusten 1 stukje tonijn. 17 1 = 17
20 mensen lusten een shaslick. 20 1 = 20
30 mensen lusten een filetlapje. 30 1 = 30

Totaal: 246

Samen met die grote bak salade moet het zo wel lukken, denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, de opmaak is uit de tabel, Maar je snapt het wel: ik bedoel bijvoorbeeld 30 x 1,5 = 45 worstjes (enzovoort). Dit is dus mijn voorstel voor het boodschappenlijstje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou voor 35 man :
35 x een kipshaslick (voorgekookte kip die je zelf om en om met stukken paprika en ui op een stokje prikt met kwastje met olie bedruipt op de bbq)
25 x een filetlapje (of een eigen gedraaide hamburger)
40 (of 50) x een lekker worstje.
Ik zou geen vis doen, dat maakt het ingewikkeld.
De veganist zou ik zelf om hulp vragen, liever dan het verkeerde kopen/ regelen en volledig de mist ingaan.
Heb je genoeg bbq’s?? op tijd regelen, bij familie, buren.
Heb je genoeg stoelen/tafels?
Heb je een partytent voor het geval het gaat regenen, dan kan in ieder geval de bbq droog staan met het eten.
Heb je muziek?

1 stokbrood per 2 personen.(koop hele, vraag 2 mensen even brood te snijden, simpel = verser)
1 emmer salade van de Makro (die ken je al, daar heb jij goede ervaringen mee?)
zorg ook voor verse kropsla, zodat je op een bord eerst wat sla legt en dan een schep salade er op.

Koop genoeg weggooi-bordjes en glazen of wilde je 35 borden gaan ronselen bij de buren?
Genoeg bestek/glazen/borden/schalen/servetjes etc.
bier/wijn/frisdrank/water/koffie/koffiekopjes/lepeltjes.

Tip: als je gaat bbq, zet niet al het vlees direct op tafel, verdeel het in porties, niet iedereen hoeft meteen hetzelfde te krijgen en aan te vallen!!

Toegevoegd na 11 uur:
Eerder schrijf ik dat je beter de vis kunt vergeten, echter met het oog op de groeiende groep mensen die NIET VLEES ETEN raad ik je toch aan het wel te doen, bovendien is het in feite zo eenvoudig te bereiden, vis in de aluminiumfolie met kruiden dichtgevouwen op de bbq leggen en het is zo klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad eerst een groot deel in de koelkast laten, vlees dat buiten is geweest kun je in elk geval niet meer gebruiken, en als er nu overblijft kun je er nog iemand blij mee maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het ook nog invriezen als je het vlees de dag zelf hebt gekocht en al die tijd gekoeld hebt bewaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat je adviseert de vis weg te laten, het gaat om een grote groep, grote kans dat daar mensen bij zitten die liever vis eten dan vlees, of zelfs helemaal geen vlees eten ( zoals ik, ik lust het niet)
Vis op de barbecue is heel simpel, gewoon een pakketje maken van aluminiumfolie, vis erin, wat kruiden en grillen maar. Het hoeft niet veel te zijn, maar een beetje vis zou ik toch aanraden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea: je hebt helemaal gelijk! Het leek mij alles te moeilijk/ingewikkeld te maken, maar ik vergeet dat er tegenwoordig steeds meer mensen zijn die GEEN VLEES eten. Bovendien, zoals je zegt, is het eigenlijk te simpel voor woorden in de aluminiumfolie met wat kruiden en op de bbq.
Gebaseerd op het regelen van BBQ's voor groepen van +/-20 man, kom ik tot de volgende globale inschatting voor 35 personen (met name volwassenen op leeftijd, het betreft hier wel een avondmaaltijd)

Vlees/vis: 9 kg
Brood: 4 pides van 800 gram
Rouwkost : 4 kg (tomaat/paprika, komkommer, etc)
Zuur : 6 potten (zure wortels, zilveruitjes, etc), van +/- 300 gr uitlek
En dan nog schepsalade.

Dat lijkt heel erg veel, maar vergelijkbare hoeveelheden ging er bij ons jaar in jaar uit wel doorheen. En dan hadden we meestal als toetje ook nog eens vers fruit (meloen oid).

Veel plezier toegewenst bij het organiseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gezond toetje vind ik wel een goed idee, dat stond nog niet op de planning volgens mij
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Toetje had ik bewust niet. Ik heb zo veel BBQ's meegemaakt waar eigenlijk nooit een toetje na was. Vaak zat iedereen al vol van het eten, maar een fruitsalade kan wel.
Reken op 4 stukjes vlees per persoon. Er zijn genoeg mensen die niet veel vlees eten maar wel graag fruit/salades. Zorg er in elk geval voor dat je niet direct al het vlees op schalen buiten klaar zet, maar houdt een deel in de koelkast. Kan je altijd nog vlees invriezen als er overblijft.
Maak wel side-dishes, kleine hapjes die ook vullen en snel klaar zijn zoals stukjes banaan die je verpakt in een plakje ontbijt-of katenspek of ananas bestrooid met bruine suiker/kokos verpakt in ingevet alufolie. Ook aardappelen in alufolie verpakt zijn vaak geliefd, lekker met een schaal kruidencreme of zure room al dan niet met verse tuinkruiden erdoor gemengd. Dit zorgt er ook al voor dat het vult en je geen tekort aan vlees zult hebben.
Wil je ook vis? Zorg dan voor een aparte BBQ. Neem ook zo vers mogelijke vis en laat hem niet een nacht marineren. Hij wordt dan zacht. Marineren doe je dan ook bij een stevige vissoort zoals tonijn, zalm,zeeduivel of tilapia. Deze kan je goed op stokjes steken en ze vallen niet snel uit elkaar. Ook gamba's en langoustines zijn goed op de BBQ en zelfs verse haring (niet de zoute) kabeljauw en verse makreel zijn erg lekker gegrild. Let wel op dat ze dan niet gerookt zijn.
De makkelijkste manier is om het stuk vis in het midden van een vel alufolie te leggen, verse kruiden erbij, citroenplakje, tomatenplakje, peper/zout , folie sluiten en in het midden van het rooster te leggen. Om en om 5-7 min. grillen en ze zijn klaar.
Wil je ze op stokjes steken, neem dan geen ronde stokjes maar de hoekige die je hebt met een soort handvatje eraan. Bij de makro haal ik ze altijd. Met ronde stokjes draait
de vis niet mee. bedenk ook dat witvis altijd helemaal gaar moet zijn maar zalm en tonijn juist niet. Zalm moet van binnen net niet helemaal gaar zijn, tonijn heeft aan een paar minuutjes al genoeg. De binnenkant mag zelfs rauw zijn.
Vlees dat het altijd goed doet;
schouderkarbonades (gemarineerd in 1 fles bier, geperste knoflook, verse rozemarijn, peper,zout en suiker)
Kipsaté (filetblokjes gemarineerd in sojasaus, laos, ketoembar,zout, peper, arrachideolie, gemberpoeder en suiker)
Hawai spiezen (kipfilet, olijfolie,knoflook,zout, peper en ananas)
Biefstuk (marineren in oestersaus,ketjap, peper, zout, olijfolie en kerrie)
Speklapjes, worstjes en zelfs hamburgers gaan er ook altijd in. Wél goede rundvleesburgers nemen.
Zet alles de nacht van tevoren in grote diepvriesdozen in de marinade klaar! Wel goed afsluiten, anders ruikt je hele koelkast!
amc
10 jaar geleden
Ik geef ongeveer 4x per jaar een BBQ voor voor 30 mensen of meer , en ik zat ook altijd te knoeien met hoeveel vlees en zo , inmiddels ben ik er achter .
Ik reken p.p 4 stukjes vlees/vis (mannen eten 6 stukken , terwijl vrouwen er maar 2 eten gemiddeld) Maar het geheim zit het in wat en wanneer.
Wij Nederlanders zetten alles tegelijk op tafel en daar gaan we de mist mee in , het brood is op en je blijft met een bende vlees over .
Je begin dus met het vlees op de bbq te leggen en dan ga je de rest naar buiten brengen, stokbrood , kruiden boter als laatste !!
Wat ons heel goed bevallen is , is dat ik dus geen salade maak maar ik heb een aantal van die bestekbakken, die ze in de horeca gebruiken, van die plastic, dat zijn 4 vakken, en die vul ik met gesneden komkommer,tomaat,sla,olijven,blik perziken,druiven,aardbeien,gesneden uien , enz enz daarbij zet ik een emmer klare rundvlees salade , en iedereen is er heel enthousiast over want ze kunnen hun eigen salade samenstellen !!!
Ik heb 2 van die bestekbakken en het is echt genoeg !!
Wat het probleem is meestal dat als je alles tegelijk op tafel zet dat men zich zat gaat eten aan brood omdat het vlees nog niet gaar is !!!
Daarnaast heb ik ook warme groente als zijnde maiskolven , 1 kolf snij ik in drieën en die kook ik eerst, en dat heb ik ook courgette die snij ik schuin in plakken en ik maak een mengsel van olie en kruiden ,bijv. Italiaanse, en ik smeer al die plakjes in en doe ze in een schaal , even grillen ........heerlijk
Hopelijk heb je hier wat aan. Veel plezier en geniet ervan .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
o ja als je dan worstjes doet, even koken van tevoren , en de kip ook , en qua vis zou je alvast pakketjes kunnen maken in alufolie (gewoon zalm of witvis ,insmeren met wat olie kruiden erbij ,uitje of zo en dicht vouwen) en voor de veganist zijn de mais en courgette en fruit en groente perfect.
wij heben voor meer dan 100 man een bbq gegeven.
ik kan alleen maar de volgende tips geven;
de worsten kook ik eerst, zodat ze op de bbq alleen nog maar een mooi kleurtje behoeven.
de eigengemaakte hamburgers bak ik ook van te voren.en dat doe ik dus ook met de bijbehorende uien.
je kan dit als het moet al een week van te voren maken en dan invriezen.
zo kan alles ook ruim voldoende ontdooien, zonder het risico op salmonella, omdat het al gaar is.
sateh"s en spiezen kunnen op de zelfde manier worden voor gegaard, zodat de wacht tijd van het eten aanzienlijk word bekort.
maak er een feestje van. :) succes