Waar vind ik orginele Indonezische recepen?

Ik kook graag buiteland eten zoals, Indonesisch, Turks, Marokkaans, Surinaams, Antilliaans, enz., maar ben op zoek naar recepten/kookboeken, waar recepten van origine in staan en dus niet verwesterd zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (5)

Op facebook kun je deze waarschijnlijk allemaal vinden
hier de Indonesische
http://www.facebook.com/pages/Indonesisch-Culinair/111808512307198?fref=ts
en de Surinaamse keuken
http://www.facebook.com/FajaLobi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lonny Gerungan heeft nogal wat video's op youtube staan. Lonny is vrij puristisch dus de recepten zijn origineel. Met google kun je natuurlijk allerlei alternatieve bereidingswijzen van een recept vinden, zodat je wat verschillende bereidingswijzen kunt uitproberen tot het naar je smaak is.

Indonesisch koken is wel vrij bewerkelijk, je moet meestal eerst met olie uitjes en peper, wat suiker en speciale kruiden een boemboe maken door de zaak vrij lang te fruiten. Dan moet het vlees nog vrij lang koken en intrekken. Ook zijn er veel bijgerechten bij met groenten, kroepoek, gemalen pinda's en verse rawit.

In toko's worden ook wel boemboes van goede kwaliteit verkocht, als je zeker de goede mix van kruiden wilt hebben en wat meer gemak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De beste recepten vind je bij oud Indiers. Voor mijn oma, oud Nederlands Indiër, was het boek van Catenius-v.d. Meijden de bijbel. Ze zei ook altijd, dat als er paprika in een recept stond, ik dat kookboek niet mocht kopen.
Oude Indische recepten kun je krijgen, maar zonder hoeveelheden of er mits het belangrijkste ingrediënt.
Wil je Indonesisch eten of Nederlands Indië eten? Daar zit het grote verschil in recepten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.kokkieblanda.nl/index.php

Dit is een heel uitgebreide site, waarin zelfs de toko's in Nederland staan aangegeven waar je de ingrediënten kunt kopen. Ze hebben daar ook een kookboek uitgebracht wat je daar kunt bestellen.

Dit is ook een goede site met veel extra info over de Indonesische keuken;
http://www.indonesische-recepten.nl/informatie/indonesische-keuken#.Ubbxx9hAYwo

Toegevoegd na 13 minuten:
Het boek bij 'kokkieblanda' is een boek speciaal voor de liefhebber en er staan alleen de originele en authentieke gerechten in. Ook met een goede database van alle ingrediënten. Heel handig; je kunt hem ook voor IPhone, tablet etc. bestellen. Het boek is er voor allerlei formaten.
amc
10 jaar geleden
Mijn favorieten qua boeken:
- W.C. Keijner
- Oma Keasberry's indische keukengeheimen
- Boekoe Kita

Op deze sites staan ook goede recepten:
tantelenny.com
roysrecepten.nl

en ook op de site van onzeplek (forum voor indische en molukse mensen) vind je recepten:
http://www.onzeplek.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=1550

Zocht je een bepaald gerecht? Heb nl. veel familierecepten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit is trouwens ook een hele goede site:
http://www.indo-makan.nl/indonesische-recepten.html