Wat is een goed alternatief voor (varkens)spekjes en hamblokjes?

Ik vind het zo stinken, hè, die berenlucht, als ik varkensvlees bak.
Ik bedoel de lucht die vrijkomt wanneer je vlees bakt van ongecastreerde mannetjesvarkens.
Ze zeggen dat je het niet proeft, nou, ik proef het wel degelijk!
Ik wil dit dus niet meer gebruiken, in vrijwel ieder bakje spekjes of hamblokjes zit deze lucht.
Wat is hier een goed alternatief voor?
Stamppot met spekjes wordt stamppot met ....
Macaroni met hamblokjes wordt macaroni met ....
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
68.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je proeft met je neus, dus als je het ruikt, proef je het ook. Echter, sinds biggetjes niet meer gecastreerd worden, wordt die enkele beer met berenlucht er in de slachtlijn uitgehaald en niet verwerkt voor menselijke consumptie. Wat je ruikt is de geur die varkensvlees (met name máger vlees trouwens) krijgt als dat (vaak twee keer) bevroren is geweest. Eerst dacht ik dat het bederf was, maar kakelvers vlees en zelfs vlees dat je bevroren koopt heeft vaak 'de lucht' al. En al jaren ; ik rook dit tien jaar geleden ook al vaak, toen alle biggen nog gecastreerd werden. Ik heb precies hetzelfde met Duits (bevroren) 'supermarktvlees' (Aldi, Lidl, Plus, dat soort winkels) en hier verkopen ze nog geen vlees van ongecastreerde biggen.

Het beste antwoord

Gerookte ham
Gerookte kipreepjes
Vegeratische "kip" reepjes.
Stukjes runderrookworst.
Een hamlapje in stukjes snijden, lekker kruiden en dan eerst bakken.

Nog een idee:
stukjes oude kaas en / of gezouten cashewnoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerookte ham, Hamlapje is ook varken. Gast waarschijnlijk niet helpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel. Gerookte ham is gedroogd, de sappen die de "berenlucht" veroorzaken zijn dan uit de ham verdwenen maar geeft wel een geheel andere smaak aan je recept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een goed idee.

Andere antwoorden (8)

Gebruik dan in dobbelsteentjes gesneden runderlap met wat zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook eens proberen wat (kastanje)champignons of bospaddestoelen er doorheen te doen in plaats van vlees.
Macaroni met Smac van Unox kan ook lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stukjes varkensworst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, een plusje voor de humor :D
Wat dacht je van de vegetarische alternatieven:

hamblokjes

http://217.119.231.167/~vivera/vivera.com/index.php?hoofd_id=3&id=3&product_id=45

spekreepjes

http://www.tivall.nl/product.asp?id=82

Toegevoegd na 7 minuten:
En kijk ook eens bij de vegetarische slager...

http://www.devegetarischeslager.nl/
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Super! Deze linkjes meteen aan mijn mapje Culinair van mijn browser toegevoegd :)
Van die vegablokjes wist ik helemaal niet af, tja, dat heb je als je eigen supermarkt niet alles van Vivera verkoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bekend met vegetarische producten, erg lekker maar het smaakt toch geheel anders.
Het is wel een goed alternatief!
Berenlucht als je varkensvlees bakt ?? Welnee; die geur (en dat is geen berengeur, maar ik weet wat je bedoeld) ontstat door het invriezen van vlees. En JA, vlees uit de spuermarkt is altijd ingevroren geweest (om het te kunnen snijden / zagen), dus daar zit meestal 'dat luchtje'aan. Ik ben hier in huis de enige die het ruikt én proeft. Maar....aan spek- of hamblokjes (in de regel een gerookt product) heb ik het eerlijk is eerlijk nooit geroken.

Maar er is wel een uitstekend alternatief, dat ik voornamelijk gebruik als ik weer eens mager wil koken : kleine blokjes rauwe gedroogde ham (zoals parma, maar merkloos is uitstekend) - tenzij je dat ook vind stinken natuurlijk. Dan is in snippers gesneden rookvlees (rund) een uitstekend alternatief voor in de stamppot. Daarvoor kun je gewoon plakjes vleeswaar in blokjes snijden.

Macaroni doet het - behavel met gehakt of kip - natuurlijk ook uitstekend met blokjes (runder)rookworst of smac / boterhamworst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Marleen, Bedankt voor je antwoord en ik kan het inderdaad eens proberen met gedroogde ham, goed idee! Echter ik heb het over de 'urine' lucht die vrijkomt als je het vlees gaat bakken. Die lucht blijft ook in de pan hangen, want als ik de pan gewoon op de normale manier afwas en ik ga er later een ei in bakken, dan komt de lucht weer vrij.
Ik moet die pan dan echt laten weken als ik weer eens beet heb gehad ;) Ruikt jouw geurtje ook doordringend naar urine?
Oftewel naar een herenwc die al heel lang niet is schoongemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies wat voor lucht het is ; zurig wel, wat bedorven zelfs, maar urine is het niet. Meer wat ik 'adellijk' zou noemen. Een prachtige culinaire term voor 'lichtelijk bedorven'.
Het is een geur die ontstaat als het collageen wordt afgebroken door bepaalde enzymen. In frankrijk vinden ze het heerlijk ; wij gruwen er van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het inderdaad verrekte goed uitwassen ; vanzelf gaat het niet weg. Beetje soda doet wonderen. Ik heb het echter eigenlijk alleen met diepvriesvlees, of supermarktvlees dat ik na aankoop elf meteen in de vriezer heb gegooid. Soms na een dag al. Sinds ik trouwens uit principe eigenlijk geen supermarktvlees meer koop, heb ik er ook nooit meer last van. De shoarma uit de vriezer van de Aldi heeft het volgens mij altijd ; die heb ik in het verleden drie keer gekocht en drie keer weggegooid, terwijl ik echt de enige was die het rook. Maar dat zet ik mijn gezin toch niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat ik weet welke geur je bedoelt, maar dat geurtje dat ik bedoel heeft echt een urine geur. De meeste mensen (die ik ken) proeven het inderdaad niet, of ze hebben er geen last van. Maar ik zet dat mijn gezin ook niet voor, hoor. Bah, als ik erover na ga denken, weet ik weer waarom ik jarenlang vegetarisch heb gegeten.
Er bestaat ook een "ham" die gebruikt wordt door islamitische bakkers op een pizza, deze is gemaakt van kalkoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Corned beef
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het eens biologisch proberen, vooral met varkensvlees is er een groot smaakverschil tussen bio en niet bio.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik ook eens proberen inderdaad!