Hoe komt het dat mijn rotipannekoek nooit opbolt?

Ik maak ze met zelfrijzend bakmeel, warm water en ik laat het deeg een half uur rusten. Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.9K

Het beste antwoord

Ik maak ze ook met zelfrijzend bakmeel en het gaat altijd goed. Ik doe het zo;
Eerst kook ik aardappels en wrijf ze fijn, soms doe ik het met erwten, die ik halfgaar kook, uit laat lekken en in de keukenmachine fijn maak. In elk geval gaat hier komijnzaad, knoflook, peper en zout door.
Deeg;
Kneed het bakmeel met zoveel water dat het niet meer aan je handen plakt.( op 1 kg. ca.600 ml) Maak balletjes van het deeg en druk met je duim een kuiltje hierin en druk hierin een volle eetl. van de aardappel- of erwtenvulling in. Vouw terwijl je het draait het balletje dicht. Leg ze omgekeerd op met bloem bestrooid aanrecht,
laat even rusten en rol ze dan uit tot een pannenkoek.
Maak de koekenpan heet en leg de koek hierin.Als hij aan
één kant lichtbruin is, besmeer dan de gebakken kant met olie en doe dan hetzelfde met de andere kant als deze bruin is. Bak hem nu tot hij bol staat en goudbruin is. Lekker met Surinaamse kip en kousenband!
Misschien heb je vergeten het deeg zo`n 5 min. te laten rusten?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie dat je het wel laat rusten, misschien is een half uur te lang? Wat me wel opvalt is dat je warm water gebruikt en ik denk dat je het water te warm gebruikt. Door te warm water verliest gist zijn werking. Het moet meer lauw zijn.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bereiding
Doe het bakmeel in een kom en kneed het met zoveel water dat je een bal hebt die aan de handen plakt. Dek de kom af met een vochtige theedoek en laat het rusten tot je de vulling klaar hebt.

Maak van het deeg balletjes ter groote van een een bitterbal. Maak er een kuiltje in en doe daar een flinke lepel vulling in en rol ze dicht. Bestrooi een werkvlak met bloem en maak nu platte pannekoeken van de balletjes. Bak de pannekoeken in een koekenpan aan beide zijden tot ze goudgeel zijn en de pannekoek bol staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
misschien geen warm water maar gewoon water gebruiken
of de vochtige theedoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
De bal kan beter niet aan je handen plakken, is geen werken.
Vergeet je soms om Bicarbonaat (baksoda) toe te voegen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Je moet een theelepel extra baksoda per 500 gr. meel toevoegen en niet een half uur laten staan.Dan is het rijseffect te niet gedaan.,dus na het deeg maken direct verwerken.Voeg een beetje karnemelk toe, dat laat het deeg beter rijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het rijzingsproces heb je gist nodig. Zelfrijzend bakmeel is vaak niet voldoende.
Daarnaast moet je het deeg minstens 10 minuten kneden.
Ik doe dat met mijn vuisten. Draai het regelatig om.

Dan afdekken met folie of een vochtige doen en op een warme plaats zeggen voor een uur. Dan moet het lukken!

Toegevoegd na 9 uur:
zeggen moet zijn zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen zelfrijzend bakmeel gebruiken, warm water, gist en bloem, ev. zout, rijzen, doorslaan, nogmaals rijzen, verwerken.
Ook kant en klaar pakken broodmeel uit de super is goed.