graag willen we een drie of viergsngen menu waarin één ingredient de hoofdrol speelt?

ingrediënt mag geen truffel zijn. Recepten moeten uit te voeren zijn door gemiddelde hobby koks.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
paulus811
7 jaar geleden
Met kaas kun je ook alle kanten op en past in elke gang
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja we zijn echt op zoek naar recepten.
Amadea
7 jaar geleden
Ik ben fan van wortels en suggereer die dus als vast bestanddeel: wortelsoep met pompoen en knoflook, wortelsalade met vis en wortel-paprikasaus, worteltjestaart voor toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
biefstuk:
in soep, als carpaccio, als hoofdgerecht, hartig nagerecht met o.a. gedroogde biefstuk.
Dit kan met vele soorten vlees.
Eigenlijk kan dit met bijna elk soort voeding.

Antwoorden (1)

Wat dacht je van peren? Ik denk dat je het toch eerder in fruit moet zoeken dan in groenten of vlees, omdat je met het nagerecht zit. Peer gaat goed samen met kaas, pittige salade, pasta, zuurkool, rode kool, andijvie en noem maar op...
Enkele voorbeelden;

Voorgerecht;
Halve peer snijden, klokhuis eruit en in een pannetje met rode wijn en kaneel zachtje pruttelen tot ze beetgaar is. Peren droogdeppen en er een geitenkaasje met spek omhuld opleggen. Even onder de grill tot de kaas gesmolten is. Intussen rode wijn iets binden. Peer op een bordje met een bedje rucola of een lekkere salade leggen en een beetje rode wijnsaus erover. Evtl. wat gehakte nootjes erover en/of een sneetje knapperig brood.

Tussengerecht;
Portobello's op bakpapier leggen met de bolle kant onder. Meng wat fijngesneden knoflook met verse tijmblaadjes en leg dit in de portobello's, maal er wat peper en zout over en druppel er wat olie over. Bak 10 minuutjes in een oven van 200 graden.C
Vul de gebakken portobello's dan met blokjes peer vermengd met walnoten en naturel saladecroutons en strooi er verkruimelde roquefort over. Bak nog 5 min. en leg ze dan op een bordje met een bedje rucolamelange. Garneer met een takje tijm.

Hoofdgerecht;
Wrijf zout en peper in een ossenhaas per persoon. Bak ze op hoog vuur in 4-6 min. mooi bruin (halverwege omdraaien). Leg ze op een bakplaat en leg er een stukje roompaté op. Schuif de bakplaat zo'n 10 cm. onder de hete grill en laat de paté ca. 2-3 min. iets smelten. Intussen bak je in dunne partjes of plakjes gesneden peer in het bakvet op hoog vuur mooi bruin. Neem verwarmde borden en leg de ossenhaas erop, verdeel daar de gebakken peer over. Doe wat vleesfond (uit bijv, een pot van Struik) bij evenveel rode wijn en roer dit door het bakvet. Kook in tot je een mooie jus hebt en schep dit rond de ossenhaas. Lekker met gebakken of gekarameliseerde struikjes witlof.

Nagerecht;
Perenplakjes bakken met amandelschilfers en leg ze waaiervormig op een bordje. Bestrooi met wat vanillesuiker. Leg er een bolletje lekker roomijs op en bestrooi met de gebakken amandelschilfers. Dien meteen op.
amc