Hoe heet shaorma in Canada

Ik ben op zoek naar shoarma, of doner kebab! Echter kan ik het niet vinden in de winkel in Canada! Weet iemand hoe het hier heet, of hebben ze het niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (2)

Shawarma of in de franse spelling chawarma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is daar in veel regio's inmiddeld bekend als " donair" maar lijkt meer op de doner kebab dan op de shoarma zoals wij die kennen.
Aanvankelijk introduceerde een emigrant hem in Halifax in de vroege 70er jaren.
De traditionele doner 'liep' daar echter niet en hij paste hem toen aan naar de lokale smaak. Hij verving het rundvlees door lamsvlees en maakte er een zoete saus bij.
Donair heeft aan populariteit gewonnen in de Atlantische provincies van Canada en is nu ook verkrijgbaar in andere regio's.
Halifax donair meat wordt ook gesneden van een soort vleesbrood dat gegrilld wordt op een verticaal spit en waarvan dan plakjes worden afgesneden. Het is echter gemaakt van een combinatie gehakt, bloem of broodkruimels en verschillende specerijen. De saus is echt zoet vergeleken bij doner kebab en dat komt omdat hij gemaakt wordt met gecondenseerde melk, suiker azijn en knoflook.
Het vlees en de saus worden geserveerd in een platbrood gerold met blokjes tomaat en blokjes ui. Omdat ze niet bij 'original ' donairs horen, geven sommige restaurantjes er ook nog sla en kaas bij.

Ik ben vaak in Toronto geweest en Shoarma was daar niet bekend. Ook in Ottawa kent men het niet.
amc