Horen er wel zure appels in hete bliksem?

Mijn moeder maakte vaak heerlijke stamppot zoete appels. Ze noemde dat hete bliksem. Als ik bij een slager kom die hete bliksem verkoopt, zitten er (ook) zure appels in. Dat vind ik minder lekker. Als men stamppot zoete appels zonder zure appels geen hete bliksem mag noemen, hoe noemt men het dan wel?

10 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Het beste antwoord

De meningen zijn verdeeld over hete bliksem. Ik heb mijn oudste kookboek, dat is van 1910, erbij gehaald.( CJ Wannée van de Amsterdamse Huishoudschool.)
Zij gaat uit van 1,5 Kilo zure appelen of half zoete, half zure appelen. Plus 1,5 kilo aardappels en 40 gram reuzel en wat zout.
Met andere woorden: de huisvrouw nam wat ze krijgen kon.
Mijn Haagse kookboek uit 1975 noemt hete bliksem helemaal nieten een kookboekje uit 1922 van de Haagse Huidhoudschool noemt het ook niet.
Het is kennelijk een typische streekgerecht en dat betekent al direct, dat lokaal bepaald is welke ingrediënten werden of worden gebruikt.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik ben een Haagse en had nog nooit van hete bliksem gehoord tot ik in Amsterdam ging wonen in 1966. En daar werd het met alleen zoete appeltjes gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja die horen er ook in.
In hete bliksem horen zowel zure-, zoete- als aardappelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het noorden van Nederland is hete bliksem bekend onder de naam: "stamppot zoetappeltjes" waarbij alleen zoete appels worden gebruikt in Twente word het klaargemaakt met zure en zoete appels en heet het gewoon hete bliksem ,ik ken het ook onder die naam en ben van Zeeland het is echt streekgebonden de een doet er spek bij en een ander weer stroop
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Volgens mijn moeder was stamppot zoete appels toch echt hete bliksem.
corzijlstra
10 jaar geleden
O ja, mijn moeder kwam van Grijpskerk, provincie Groningen, niet te verwarren met het Walcherse Grijpskerke.
Mijn moeder maakte ook altijd "hete bliksem " en deed er alleen zoete appeltjes in , en dan als het even kon de ouderwetse "hollandse of zoete kroon".Vaak hadden de boeren bij ons in het noorden wel een paar van die bomen op hun erf/land staan en daarom ging ik als kind vaak bij de boeren langs om die appeltjes te plukken. Mijn moeder deed er altijd als vleesribbetjes en verse worst bij, de ribbertjes werden eerst gekookt en vervolgens ontdaan van de bot(ten) en toen ging mijn moeder de vleesribbetjes altijd bakken. heeeeeerlijk