Kan ik een glazen ovenschaal gebruiken voor slow cooking ?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat om lamsborst en volgens het recept zou het in dezelfde pan als waar het in aangebraden is in de oven op 170 C ; 2 tot 2.30 uur moeten stoven.
Ik heb niet zo'n pan en wil graag weten of het ook in een glazen ovenschaal kan. En of ik de tijd dan aan moet passen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
12K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat is het recept? Op welke temperatuur moet het?
Iets meer info aub
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb onder mijn vraag iets meer info gegeven :-)

Het beste antwoord

Waarin braad je het vlees dan aan? Heb je alleen een koekenpan of ook een juspan/braadpan? Het gaat erom dat het vlees braadsappen heeft aangezet op de bodem van de pan en dat deze, voor de smaak, meegenomen worden in het verdere braadproces. Vandaar dat je volgens het recept dezelfde pan moet gebruiken.
Je kunt het vlees dan ook rustig overdoen in een ovenschaal ook al is die van glas.
Je moet echter voor de smaak, de aanzetsels in de gebruikte pan óók losmaken en dat doe je door een scheutje vloeistof erin te doen en dan met een lepel/spatel los te roeren. Doe dit dan wél bij het vlees op het moment dat er vloeistof moet worden toegevoegd. Normaliter kan je de meeste gewone braadpannen ook in de oven zetten,
zolang het niet bij hoge temperaturen is. De kunstof handvatten kunnen niet tegen grote hitte. Braad je echter bij lage temperatuur, neem dan je gewone braadpan en dat gaat ook gewoon. Wél afdekken en af en toe checken of er nog wat vloeistof bij moet. Heb je geen dikke bodem in de pan, dan loop je de kans dat anders het vlees gaat aanzetten.
Neem je de glazen ovenschaal, dek de inhoud dan af met alufolie en wel rondom.
Doe je dat niet dan verdampt het vocht en wordt alles gortdroog en zet aan in de schaal. Je hoeft de oventijden niet aan te passen. Het vlees is in de aangegeven tijd altijd wel gaar, dat is gewoon de richtlijn hiervoor.
Dit is trouwens niet echt slowcooking. Dat gebeurt in een nog langere tijd bij veel lagere temperaturen. Zo'n pan zet je in de oven als je weggaat en altijd onder het kookpunt gegaard bij zo'n 60-90 graden C. Vlees, aardappelen of groenten worden dan gaar in 3 tot 12 uur. Daarom gaat dat het best bij een speciale slowcooker. Daar heb je geen omkijken naar en als je van je werk thuis komt, kan je meteen aan tafel.
Op bijv. marktplaats staan er velen voor weinig geld.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen braadpan maar bak het aan in een koekepan. Ik heb 2 glazen ovenschalen met deksel en hiermee kan ik het afsluiten. Ik heb het recept van tv en het is van Gordon Ramsey.Hij noemde het slowcooking, vandaar dat ik het ook zo benoem. Thnx allemaal voor de tips. Hier kan ik wat mee.

Andere antwoorden (2)

Het smeltpunt voor glas ligt rond de 520-600 °C. Deze t° bereik je nooit in een oven. Glas breekt door te hevige temperatuurschommelingen of te laten vallen. Gewoon glas is daar zeer onderhevig aan. Is glas heet en je koelt het snel af gaat het stuk, ook andersom, uit de vriezer of koelkast en dan onder heet water is ook nefast. (krimp/uitzetting)
In principe kan je best een gewone glazen schaal in je oven zetten aangezien het maar langzaam opwarmt. Achteraf niet te snel afkoelen.
Het aanbraden dat snel op een heet vuur moet gebeuren doe je best niet in glas, maar in een braadpan, liefst eentje uit gietijzer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je een braadpan hebt en je daar de lamsborst in kan aan braden dan kan je deze gewoon in de oven zetten ,maar een glazen oven schaal kan ook je hoeft niets aan de warmte of tijd te veranderen maar je moet het wel afdekken met aluminium folie ,want het vocht verdwijnt dan te snel en het droogt uit ,heb je een aardewerk ovenschotel is het nog beter maar welke schaal/pan je ook gebruik het moet altijd afgedekt zijn met deksel of aluminium folie zodat het goed gesloten is ,en natuurlijk af en toe controleren en draaien