Hoe zou je de spek/pancetta kunnen vervangen in een ovengerecht met kipfilet, verse tijm, kastanjechampignons, witte wijn, roomboter?

Hoeft niet per se vegetarisch, mag wel. Dit is een heel lekker recept en de pancetta/spek in de oven is lekker knapperig, dus zomaar weglaten zou jammer zijn.

Toegevoegd na 22 uur:
Het recept:
Kipfilet in een zakje met paddestoelen, boter, witte wijn en tijm

Voldoende voor 2 personen
2 kipfilets van 200 g
pancetta/spek
1 handvol gedroogd eekhoortjesbrood
255 g gemengde paddestoelen, gesnipperd,
1 groot wijnglas witte wijn
3 flinke klonten boter
1 handvol verse tijm
2 teentjes knoflook, gepeld en in plakjes

Verwarm de oven voor op 220 graden. Meng alle ingrediënten, inclusief de kip in een ovenschaal. Verwarm het gerecht 25 minuten in de voorverwarmde oven.
Serveren met pasta en oude geraspte kaas

13 jaar geleden
in: Koken
34.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb helaas geen antwoord, maar ben wel heel benieuwd naar het recept...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaarne...
Ideetje: Vervang de spek door Tonijn :) (lijkt me eigenlijk niet smakelijk...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spek is een van de moeilijkste ingredienten om te vervangen als je het moet weglaten in de vegetarisch of halal keuken.
IK vervang het wel eens door blokjes suçuk (turkse worst) te bakken. Maar helemaal het zelfde is dat niet.
paulus811
13 jaar geleden
Vegetarisch? Dan moet je ook de kipfilet weglaten, anders is er niets vegetarisch aan.
paulus811
13 jaar geleden
Jawel hoor Heinzz, ben broodjenuchter (maar idd wel naar dames gekeken, hoe weet jij dat??;-) Als je naar een alternatief vraagt voor spek en zegt dat het niet perse vegetarisch hoeft, maar dat wil gebruiken in een gerecht met kip, wordt het uiteindelijke resultaat natuurlijk niet vegetarisch.

Het beste antwoord

Wat ook een beetje "spekkig" smaakt: gesnipperde sjalotjes heel zacht laten stoven in boter of olijfolie, na ong. half uur scheutje balsamico erbij, nog even verder stoven. Het krijgt dan een rokerig smaakje, erg lekker.
Maar het evenaart natuurlijk niet de echte smaak van pancetta....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

spek is een van de moeilijkste ingredienten om te vervangen als je het moet weglaten in de vegetarisch of halal keuken.
IK vervang het wel eens door blokjes suçuk (turkse worst) te bakken. Maar helemaal het zelfde is dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gerookte tofu zal het meeste in de buurt komen van de speksmaak, of rookkaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vegetarisch alternatief lijken me light kaas en walnoten lekker erbij. Niet vegetarisch; rauwe ham zoals Schwarzwälder of Parmaham od.
amc
13 jaar geleden
Ik zou gaan voor een pittige oude kaassoort,is ook nog vegetarisch!omdat oude kaas relatief veel zout bevat zul je de spek niet snel missen maar eventueel doe je er vleeskruiden bij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede koshere vervanger voor spek is eendenborstfilet.

Succes gegarandeerd!