Hoe lang zijn krieken in jenever houdbaar?

In onze kelder staan nog een aantal bokalen met daarin krieken in jenever. Vroeger hebben mijn ouders dat zelf gedaan om die zo op te leggen in weck-bokalen. Ik heb al teruggevonden dat jenever onbeperkt houdbaar is, maar zou dit ook zo zijn voor de kriekjes in de jenever? Ze staan er al meer dan 20 jaar (1987).

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb tot nu toe twee antwoorden die elkaar tegenspreken. Welk is nu het goede?

Toegevoegd na 1 dag:
En wat met pruimen, mirabellen, vlierbessen die er ook al even lang staan? Ook in de jenever.

Toegevoegd na 1 dag:
Is het antwoord op mijn vraag nergens terug te vinden (bronvermelding?), behalve alleen de ervaring die men heeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Onbeperkt. Aangezien jenever en alle sterke dranken met meer dan 40% alcohol niet kunnen bederven, kunnen de aanwezige ingrediënten ook niet bederven. Enkel de smaak kan wat veranderen door de jaren.

Sorry hoor fader maar ik ben het niet met je eens. Door krieken toe te voegen aan de jenever ga je het alcoholgehalte flink naar beneden halen want krieken bestaan voor het grootste deel uit water. Niet alleen breng je met de krieken een flinke hoeveel water in de drank maar ook andere dingen zoals microorganismen die kunnen maken dat je een gisting kan krijgen. Wat hier uit komt kan je nooit met zekerheid weten. Met enige pech wordt er methylalcohol gevormd en die is giftig. Niet giftig in de zin dat je er meteen van achterover keilt maar je kan er wel blind van worden. Dus ik zou die flessen met krieken toch maar met de nodige achterdocht behandelen en mocht je bij het openen van de flessen (of bokalen) een psjt-geluid horen wanneer je ze opent dan raad ik je aan deze gewoon weg te gooien (de inhoud dan toch). In het andere geval kan je er eens voorzichtig van proeven want wat 20 jaar met de smaak doet weet ik ook niet maar ik stel mij er wel de nodige vragen bij....... Verder is het idee krieken op jenever te zetten een zeer goed idee want ik doe dit ook alle jaren daar ik het geluk heb een krieken en kersenboom in mijn tuin te hebben. Ik laat deze gewoonlijk een maand vier tot vijf staan alvorens deze te gebruiken. Dan zijn ze zeer lekker op een ijsje of in een clafoutis.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100