Hoe lang zijn krieken in jenever houdbaar?

In onze kelder staan nog een aantal bokalen met daarin krieken in jenever. Vroeger hebben mijn ouders dat zelf gedaan om die zo op te leggen in weck-bokalen. Ik heb al teruggevonden dat jenever onbeperkt houdbaar is, maar zou dit ook zo zijn voor de kriekjes in de jenever? Ze staan er al meer dan 20 jaar (1987).

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb tot nu toe twee antwoorden die elkaar tegenspreken. Welk is nu het goede?

Toegevoegd na 1 dag:
En wat met pruimen, mirabellen, vlierbessen die er ook al even lang staan? Ook in de jenever.

Toegevoegd na 1 dag:
Is het antwoord op mijn vraag nergens terug te vinden (bronvermelding?), behalve alleen de ervaring die men heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
7.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens proeven, bedorven zijn ze zeker niet, misschien wel heel lekker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe eens een bokaal open, vergeet niet dat wij zintuigen hebben, zien ruiken en proeven. Deze prachtige eigenschap is aan het verloren gaan wegens de vele te commerciële vervaldatums op verpakkingen. Wanneer gooi je een appel weg? Hier gebruik je toch ook je zintuigen. Dat er methyl alcohol m.a.w. brandalcohol aanwezig zou kunnen zijn is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Versgeplukte Hagelandse krieken, fijne alcohol en suiker van Tienen. 20% alcohol. Ongeopend: onbeperkt houdbaar. Geopend: 6 maanden in koelkast." Wordt dit al iets duidelijker, men spreekt hier maar over 20% alcohol, in jenever zit het dubbele, toch zijn deze ongeopend onbeperkt houdbaar. http://www.exquiswijnen.be/delicatesse/krieken-op-alcohol
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op die site worden die krieken verkocht, dus dat is dan wel industrieel klaargemaakt. Dat is toch wel een verschil met hetgeen je zelf klaarmaakt. Ze hebben daar dan machines voor waardoor het dan wel beter is dan hetgeen je zelf kan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe zijn die potten gesloten? Hoe zien de krieken er uit? Dat had ik nog graag geweten.
Zet maar eens wat krieken in water, je zal het bederf snel merken.
Als ik in je buurt zou wonen wil ik dadelijk komen proeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De potten zijn gesloten met eerst zo'n rode rubberen ring met daar bovenop glazen deksel en dicht met een soort "klem" van de ene kant naar de andere. Heb de potten (kan de kriekjes met moeite zien, de azijn is ook volledig rood) nog niet durven open maken, ik wacht hier nog verdere antwoorden/ reacties af.
Heb intussen ook nog komkommers in zo'n potten gevonden (ik denk dat die gepekeld zijn, er liggen toch van die kleine bolletjes bij).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze gesloten zijn, hoe weet je dan dat er jenever bij zit? Staat er een etiket op met de samenstelling? Zijn het niet gewoon krieken gesteriliseerd in water met suiker?
"de azijn is ook volledig rood" Hoe weet je dat het azijn is?
Die komkommers zitten heel waarschijnlijk in een zuur (azijnwater), met toevoeging van peperbolletjes, kunnen ook kappertjes zijn of beiden tegelijk.
Maak toch eens één pot open? (Ik vermoed dat het om heel wat bokalen gaat) Je hebt daar toch geen antwoord voor nodig.
Als er een link wordt gegeven dat een bewijs levert, bedorven of niet, zal je ze toch ook openmaken, minstens één.

Antwoorden (2)

Onbeperkt. Aangezien jenever en alle sterke dranken met meer dan 40% alcohol niet kunnen bederven, kunnen de aanwezige ingrediënten ook niet bederven. Enkel de smaak kan wat veranderen door de jaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry hoor fader maar ik ben het niet met je eens.
Door krieken toe te voegen aan de jenever ga je het alcoholgehalte flink naar beneden halen want krieken bestaan voor het grootste deel uit water. Niet alleen breng je met de krieken een flinke hoeveel water in de drank maar ook andere dingen zoals microorganismen die kunnen maken dat je een gisting kan krijgen. Wat hier uit komt kan je nooit met zekerheid weten. Met enige pech wordt er methylalcohol gevormd en die is giftig. Niet giftig in de zin dat je er meteen van achterover keilt maar je kan er wel blind van worden.
Dus ik zou die flessen met krieken toch maar met de nodige achterdocht behandelen en mocht je bij het openen van de flessen (of bokalen) een psjt-geluid horen wanneer je ze opent dan raad ik je aan deze gewoon weg te gooien (de inhoud dan toch). In het andere geval kan je er eens voorzichtig van proeven want wat 20 jaar met de smaak doet weet ik ook niet maar ik stel mij er wel de nodige vragen bij.......
Verder is het idee krieken op jenever te zetten een zeer goed idee want ik doe dit ook alle jaren daar ik het geluk heb een krieken en kersenboom in mijn tuin te hebben.
Ik laat deze gewoonlijk een maand vier tot vijf staan alvorens deze te gebruiken.
Dan zijn ze zeer lekker op een ijsje of in een clafoutis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch ben ik het niet met je eens. Ten eerste staan die potten van de vragensteller er al meer dan 20 jaar, bederf door micro-organisme (bacteriën of schimmels) hadden dan al lang plaats gevonden en zouden niet alleen te proeven zijn, maar ook zichtbaar en ook goed te ruiken. Dus momenteel is die voorraad nog te nuttigen, lekker tussen aanhalingstekens, maar ik meen van wel.
Ten tweede kan uit vruchten nooit methylalcohol gevormd worden omdat je hiervoor "xylose" moet hebben, Vruchten hebben "hexosen".
Ook wordt er vaak nog suiker toegevoegd dat eveneens bederf tegenhoud.
De vier basissmaken die wij proeven met de mond, zuur, zoet, bitter en zout worden vaak gebruikt als conserveermiddel, dus suiker op zich bederft niet. Misschien eens goed informeren voordat je een - geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even over dat "psjt-geluid", Krieken op jenever moeten in zoverre worden gesloten dat de alcohol niet verdampt, dat geluid zal je dus nooit horen.
Alles wat gesteriliseerd is (hermetisch gesloten) het wecken van vroeger in bokalen moesten juist dat geluid weergeven bij het openen. Lucht dat via de rubber het vacuüm in de bokaal ophefte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een paar dingen rechtzetten:
Met een psjt geluid bedoel ik op het geluid dat je krijgt als er overdruk in de fles zit die ontsnapt bij het openen van het recipiënt. Deze overdruk ontstaat als er een gisting op in fles heeft plaatsgevonden.
Wat jij bedoeld is een zuigend geluid dat je krijgt bij het opheffen van een vacuum, wat in dit geval niet mogelijk is daar de flessen of bokalen niet verhit zijn geweest en er aldus geen vacuum is gecreeërd.
In verband met je opmerking dat je geen methylalcohol uit vruchten kan bekomen: het is wel degelijk mogelijk om methylalcohol uit fruit te bekomen daar dit ligt aan welke gist er voor het gistingsproces zorgt.
Het toevoegen van suiker is ook een bewaarprocédé maar dan zonder toevoeging van alcohol en dit levert ook een heel lekker eindproduct op. Maar in dit geval krijg je meer een soort gekonfijte krieken.
Volgende rechtzetting: wij proeven meer dan de smaken die jij opgeeft je bent namelijk umami vergeten.
En tot slot heb ik geen - gegeven. (effe goed kijken!)
En wat dat informeren betreft: is 7 jaar hotelschool en 35 jaar ondervinding in de horeca genoeg of moet het iets meer zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat psjt geluid dat ontsnapt moet dan wel uit een fles, bokaal komen die hermetisch gesloten is. Het zijn weckbokalen, die kan je enkel hermetisch sluiten door sterilisatie wat in dit geval zeer onwaarschijnlijk zou zijn.
Wat die methylalcohol betreft, daar moet ik je gelijk in geven, maar die ontstaat enkel door gisting. http://home.scarlet.be/pedroalco/Praktisch_Stoken/Methylalcohol-Test/methylalcohol-test.htm De aanwezige alcohol is hier toegevoegd door de jenever, en niet door gisting.
Jij bent een kenner? Wel dan moet je weten wanneer er een eventuele gisting had plaatsgevonden, die ophoudt wanneer de bacteriën dood zijn. Deze sterven door het zuur (azijn) die ze zelf aanmaken van de aanwezige alcohol die ze ook zelf aanmaken (het eerste ferment alcohol van de suikers, het tweede ferment azijn van de alcohol), door alcohol toe te voegen sterven ze ook. Nu komen we weer op het punt dat je in dit geval gewoon je zintuigen moet gebruiken.
Is er na zoveel jaren (meer dan 20) toch een gisting geweest (ik volg nu uw redenering) is heel het zootje nu zo zuur als azijn en niet meer te consumeren.
Is het niet zuur, is het veilig. Sorry voor het beschuldigen betreffende die (-). U kan ze nog altijd geven...grapje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook niet beweerd dat er altijd een gisting zal optreden alleen dat dit een mogelijkheid is.
Tevens wil ik je er op wijzen dat de vorming van azijn gebeurt na vorming van alcohol. Dus even recapituleren: eerst heb je een mengsel met suikers die worden omgezet in alcohol en koolstofdioxide door gist, daarna heb je de omzetting van alcohol in azijn door bacteriën, dit is echter alleen mogelijk als je alcohol is blootgesteld aan de atmosfeer daar azijnzuurbacteriën zuurstof nodig hebben om op gang te komen.
Ook wil ik je er nogmaals op wijzen dat je de jenever zeer sterk verdund door toevoegen van het fruit (welk fruit dit ook is.) en tevens bestaat de kans dat je tesamen met het fruit ook gistcellen meebrengt. En voor je nu gaat beweren dat dit niet mogelijk is, dit is zeer wel mogelijk daar gistcellen van nature aanwezig zijn op en in allerhande fruit hoe goed het ook gewassen wordt. De enige manier om geen microorganismen mee te brengen is het fruit te steriliseren (ik bedoel hier niet wecken maar steriliseren als in kiemvrij maken) door middel van verhitting.
Dus nog even meegeven het is niet dat omdat het zooitje heeft staan gisten dat de hele boel ook kompleet verzuurd is.
Maar inderdaad even vertrouwen op de zintuigen is hier aangewezen.
Mocht het een muffe of zure(wat ik betwijfel) reuk hebben niet gebruiken maar weggooien, in het andere geval even voorzichtig reuken en proeven en als je het lekker vindt ......
Toch wil ik nog even een kleine kanttekening maken: ik heb in het verleden ook al eens een bokaal vergeten en na enkele jaren teruggevonden en steeds is de inhoud op de komposthoop belandt daar de smaak toch niet echt meer was wat hij behoorde te zijn. Nog snel ook even dit: ik zuig dit niet uit mijn duim maar heb er nog even mijn oude cursussen voedingsscheikunde bijgehaald en doorgekeken. Deze mogen dan al 35 jaar oud zijn maar de scheikunde is op dit gebied voor zover ik weet nog steeds hetzelfde.
;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik er op wijzen dat wat je nu schrijft ik al had gezegd, "het eerste ferment alcohol van de suikers, het tweede ferment azijn van de alcohol" Fermenteren = gisten. U geeft gewoon een uitgebreide uitleg die u ook kan vinden in de link die ik in mijn laatste reactie gaf.

Gist is niets apart, het zijn ook bacteriën. In feite is gisting een minder negatieve naam voor verrotting.
Eens de gisting op gang, stopt dit NIET spontaan, het gaat door tot alle alcohol is omgezet in azijnzuur of het stopt bij aanwezigheid van te veel zuur. Bacteriën doden zichzelf. Ook bij gebrek aan zuurstof of teveel koolzuurgas stopt de gisting, doch meestal tijdelijk. U schrijft:"(ik bedoel hier niet wecken maar steriliseren als in kiemvrij maken)"
Wecken is steriliseren of kiemvrij maken door verhitting. Verder spreekt u niet meer over blind worden door de mogelijke aanwezigheid van methylalcohol (dit bleek in uw antwoord een gevaar te zijn).
Ik heb mijn cursus niet moeten bovenhalen, ik was steeds de primeur bij de vakken warenkennis en voedingsleer in mijn schooltijd, iets langer geleden dan 35 jaar geleden. ;-) Enfin, we zijn toch eensgezind dat onze zintuigen gebruiken hier de aangewezen manier is, net zoals we brood weggooien al we schimmel of een duffe geur en smaak waarnemen Dus even proeven, smaakt het nog, zeker niet weggooien.
Bij teveel twijfel toch opletten voor het placebo-effect, je kan ziek worden, enkel al door suggestie.