Waarom eet men in de warme landen vaak pittig en scherp?

Denk aan Azië

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

In die landen groeien van nature de kruidige planten die dit eten pittig maken. In de koude landen kwamen deze gewassen niet voor en zijn deze ingredienten derhalve niet in de locale keuken gekomen en zijn we niet gewend het te gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
[er wordt dus traditioneel gekookt met de kruiden die lokaal te krijgen zijn. Hier zijn dat er niet zo eel. Daar wel, en dus wordt er ook gekookt met zeer evel verschillende types kruiden, waaronder diverse peper soorten.]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De temperaturen liggen in die landen hoger, vooral in de tropen transpireer je meer en daarbij verlies je voornamelijk zout. Dit vul je weer aan door eten pikant te kruiden, sambal is bijv. puur pepers met zout. De pikante smaken die je in zo`n warm land eet smaken daar dan ook door het zoutverlies van je lichaam lang niet zo scherp als wanneer je ze hier net zo zo eten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het lijkt er ook op dat het eten van pittig eten zorgt voor
zweten zonder dat je kerntemperatuur omhoog gaat. Dit heeft te maken met de stof capsaicin die je o.a. in hete pepers vindt.Zodra je huid een laagje zweet opbouwt, koel je vanzelf af door verdamping.
amc