Aperitief is een drankje dat je voor de maaltijd neemt.
Amuse is een hapje dat je voor elke gang kan nemen.

Mogelijk:
Amuse+Aperitief-Gang1-Amuse-Gang2-Amuse-Gang3

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amuse

Tegenwoordig wordt dit vaak bij het plaatsnemen aan tafel in een restaurant aangeboden, maar oorspronkelijk is dit een klein hapje dat tussen de gangen door geserveerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Echt waar? Dat wist ik niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet even goed kijken, ik geef een ander antwoord dan bovenstaanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, plus
Antoni
10 jaar geleden
Ik wist niet dat je een amuse vóór elke gang van een maaltijd kan nemen. Ik dacht dat het alleen vóór een maaltijd werd gegeten. Ik heb weer iets nieuws geleerd, dus! Leuk!
Antoni
10 jaar geleden
Juist dat andere aan je antwoord, dat wist ik dus niet!

Andere antwoorden (2)

Een aperitief is drankje voor de maaltijd om de spijsvertering te stimuleren voor de komende gerechten.

Een amuse is een klein hapje voor de maaltijd op de smaakpapillen te stimuleren voor de komende gerechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mr Tomaat is er tamelijk kort bij.
Het is zo dat zoals de vraag gesteld is je aperitief kan zien als een drankje voor de maaltijd. Je hebt echter ook aperitiefhapjes en die worden zoals de naam het zegt bij het aperitief geserveerd voor de maaltijd.
Een amuse is weer iets van het sms tijdperk waar men alles moet verkorten want voluit is dit een "amuse gueule", dit komt zoals veel keukentermen uit het frans en betekent zoveel als een hapje om de mond te plezieren. Praktisch worden deze hapjes tussen de gangen van een menu gegeven om enerzijds de smaakpapillen te neutraliseren van de vorige gang en anderzijds de smaakpapillen voor te bereiden op wat volgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even mijn antwoord met volle aandacht lezen a.u.b.
Ik heb het over het verschijnsel dat alles kort moet zijn en men daarom niet meer de moeite neemt om iets voluit te benoemen.
En inderdaad is een amuse gueule of amuse bouche niet iets nieuws want dit bestond al ten tijde van de zonnekoning.
En een amuse gueule wordt niet alleen op een lepel geserveerd. Er zijn namelijk ook amuse gueules die je niet in 1 keer in je mond kan steken. Of wat dacht je van een kleine sorbet tussen twee gangen? Ik zie je nog niet zo gauw een volledig bolletje ijskoude sorbet in 1 keer in je mond proppen.