Hoe maak je custard van custard poeder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
16.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staat dat niet gewoon op het pak?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee

Antwoorden (4)

Custardpoeder aanmaken met een beetje koude melk, en dat al kloppend aan zachtjes kokende melk toevoegen. Afhankelijk van de hoeveelheid zal het na een of enkele minuten dik zijn geworden. Wil je pudding dan laat je het nog even doorkoken, wil je vla dan is het al gereed.
Amadea
10 jaar geleden
Ouderwetse custardpudding

Custardpudding kent iedereen. De ouderen onder ons als zondags toetje, soms met een beetje griezels, omdat er vaak een velletje op zat. Daarom werd het micchien ook wel door een stevige spruitjeslucht omgeven, maar nu is het weer helemaal hot. Zelfgemaakt met eerlijke ingrediënten mag het weer zo nu en dan op tafel komen. Gezellig tijdens een feestje en lekker met warme kersen er overheen. En je kunt er heel veel mee variëren. Met bitterkoekjes er door bijvoorbeeld, wordt het vanzelf bitterkoekjespudding. En dat velletje hoeft helemaal niet meer. Gewoon een stukje plastic over de warme pudding in de vorm plaatsen en tijdens het afkoelen niet meer aankomen. Snoep lekker!

Ingrediënten voor 2 personen:
• 5 dl melk
• 100 gr suiker
• 50 gr custard poeder

Benodigdheden:
• Pan
• Beslagkom
• Garde
• Weegschaal
• Pannenlikker
• Maatbeker

Bereiding:

Voeg de suiker en de custardpoeder bij elkaar in een beslagkom. Roer met de garde de ingrediënten er doorheen. Voeg 1 dl koude melk toe en roer het geheel tot een papje(wel flink roeren!). Breng de melk aan de kook en voeg al roerend het custard papje toe. Vervolgens al roerende de pudding aan de kook brengen. Als de pudding kookt is, komen er allerlei bellen aan de oppervlakte.

Vervolgens kan de pudding verdeeld worden over schaaltjes of bekers. Voor liefhebbers van lekker zoet licht bestrooien met suiker. Deppen met een stukje boter werd jaren geleden ook gezien als een lekkernij. Nu is het handig om er een velletje plastic op te drukken. Dat scheelt later velletjes op de pudding en stukjes in de pudding als je deze er door roert...

Een leuke variant op custardpudding is het maken bitterkoekjespudding. Gewoon wat kant-en-klare bitterkoekjes op het laatst toevoegen.

Custardpudding kan warm opgediend worden in aparte schaaltjes, maar ook afstorten in een fraaie puddingvorm geeft een leuk resultaat. Garneren met warme kersen maakt het een toetje waar iedereen lof mee oogst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zo kreeg ik het altijd thuis en maak het dus
1 liter melk
80 gram custardpoeder
100 gram suiker

puddingvorm van een liter.

Voorbereiding
De custard en de suiker met wat melk aanroeren.
De rest van de melk aan de kook brengen
Als het kookt het custard, suiker en melkmengsel druppelsgewijs toevoegen.
Blijf roeren tot het geheel gaat bubbelen.
Vuur uitzetten.
Een mooie puddingvorm van een liter omspoelen met koud water.
De pudding er in gieten en af laten koelen. met een deksel, of plasticfolie.
De pudding vlak voor het eten storten
daar doe je dan lekker aardbeiensaus bij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meng in een kommetje 5 afgestreken eetlepels custardpoeder met 5 eetl. suiker en een beetje melk. Roer hiervan een papje. Zet 7 dl. melk op en breng aan de kook. Zet het vuur laag en voeg al roerend langzaam het papje toe en blijf roeren tot je een dikke vla krijgt. Klaar!
Ik doe de vla meestal over halve ontklokte appels die ik in een ingevette ovenschaal heb gelegd en strooi daar wat rum-rozijnen bij.
Ze gaan dan in een voorverwarmde oven van 175 graden C. tot ze zacht en gaar zijn.
Is overigens ook heerlijk met stoofpeertjes ipv appels.
amc