waarom mag je niet roeren in de chocolade als je die au bain-marie smelt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je moet juist wel roeren

Antwoorden (3)

Je moet juist WEL roeren dan, ik kan zo 10 linken vinden waar dat staat bijv hier: http://www.chocobreak.com/index.php/techniek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je chocolade verhit op een vuur en niet goed en snel roert gaan er stoffen verbranden , het mag niet warmer worden dan 50 graden.
Au bain-marie staat de chocolade in een pan met water, aangezien water nooit warmer wordt dan 100° ben je niet verplicht te roeren. Dit laatste mag wel, zo verspreid je de warmte beter en gaat het boeltje niet koken.
Na verwarmingen kan je 2/3 tableren (is afkoelen op een koud voorwerp steeds in beweging houdend met steekmes en paletmes) Deze koude met reeds gevormde kristallen bij de warme chocolade voegen, goed roeren. Verwerkingstemperatuur moet 31 à 32 graden zijn (dit kan je voelen door een beetje chocoladen met je roerlepel tegen je gesloten lippen te drukken, voel je geen warmte of koude is die perfect). Zo bereidt, lost je chocola vanzelf uit vormpjes en slaat nooit wit uit.
Ik spreek uit ervaring, heb vroeger vaak genoeg pralines gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.c1000.nl/koken/leren-koken/kookvideo%27s/au-bain-marie-%28chocolade-smelten%29.aspx

Alhier zie je het bewijs dat je wél moet roeren. dit moet vooral bij witte- en melkchocolade, omdat deze soorten niet zo hittebestendig zijn als pure chocolade.
Puur verbrandt het minst snel.
Het is wel van belang dat je het water in de pan niet laat koken en dat het de bodem van de kom (of pan) erin niet raakt.
Ik denk dat je carameliseren verwart met chocolade smelten.
Maak je caramel van suiker dan mag je niet roeren maar zwenk je de pan zodra de suiker gesmolten is, tot hij mooi bruin van kleur is.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, je hebt gelijk, het was te lang geleden. Ik kom uit een bakkersgezin en bij ons stonden de potten met chocola op uitsteeksel aan de oven (toen nog een kolenoven, later omgebouwd naar olie als brandstof) Ik heb die dus nooit gesmolten via bain-marie. Als bij ons het boeltje teveel was afgekoeld werd het goed roerend verwarmd op een gasvlam. Hier was het opletten geblazen, want er is suiker aanwezig die klontertjes gaat vormen op de bodem van de pot (karameliseren)
Aangezien je chocolade niet hoger hoeft te verwarmen dan 40/50 graden is het koken waar ik het over had totaal misplaatst.
Die 31/32° blijk 30/31° te zijn, een graadje abuis, maar o zo belangrijk voor de kristalvorming.
Dat komt er van als je oud wordt en spontaan een antwoord geeft zonder eerst Google te bezoeken.
amc
10 jaar geleden
Dat overkomt mij ook regelmatig hoor. Het lange termijn geheugen haalt ook bij mij wel dingen door elkaar. Nog geen reden tot zorgen hoor, want je ziet dat het ineens terugkomt. (^-^)!
Karameliseren daar moet je eigenlijk ook steeds bijblijven en de suikerkristalletjes steeds met een kwastje van de rand losmaken, dat kan ineens verbranden als je even wegloopt. Enfin, dat zal je wel ooit hebben meegemaakt in een bakkerij en inderdaad, een graadje meer kan veel uitmaken.