Hoe kun je opbergdoosjes voor eten beter ontvetten?

Een van de dingen die mij stoort is dat de opbergdoosjes vaak nog erg vettig zijn na het afwassen.

Ik maak regelmatig eten voor 2 dagen en doe de rest van het eten dan voor 1 dag in de koelkast in een opbergdoosje. De volgende dag na het eten, was ik dan het opbergdoosje ook af, maar het kost altijd veel moeite en tijd om het enigszins te ontvetten.

Ook na het afwassen zie je dat de randen van de doos nog vettig zijn. De doosjes zijn gewoon voor het opbergen van voedsel, dus ik zou verwachten dat ze minder vetgevoelig zouden zijn. Het probleem speelt niet alleen maar bij een bepaald type eten, maar ook bij kipkerry+rijst, couscous, e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.1K
ronron1212
11 jaar geleden
Als je de doosjes gewoon in voldoende afwasmiddel even in goed warm water laat staan en daarna even goed afborsteld is het echt wel schoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet dus, blijft enorm vettig, zeker met de Marokkaanse couscous van de AH. Wellicht ligt het ook aan de doosjes, met de doorzichtige die ik heb is het veel erger dan met die van plastic die ik heb.

Het beste antwoord

Als je ze hebt afgewassen met Dreft of zo, maakt niet uit, dan dompel je ze daarna in water met een scheut azijn. Werkt altijd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad! Citroen werkt ook: de meesten vinden de geur aangenamer om mee te werken. Wel duurder dan azijn, helaas.

Andere antwoorden (3)

De truc is dat je direct na gebruik ze met KOUD water omspoelt. Als je namelijk pas later de dozen in warm water gaat afwassen dan trekt het vet juist in het plastic.
Amadea
11 jaar geleden
Na gebruik spoel ik zowel bakjes als borden af met warm water. Het vet spoelt er meteen vanaf. Dan zijn ze na de afwas goed schoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan krijg je wel al dat vet in je afvoer. Lijkt mij niet zo lekker. Ik veeg het meeste af met goedkoop keukenpapier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik geen enkel last van. Omdat de hete kraan loopt, wordt het ook meteen goed doorgespoeld. Goed voorbeeld vind ik een pan waar vettigheid in zit. Heet water erin en even laten staan. Dan zie je dat het vet bovenop het water komt te liggen. Is zo weg te spoelen.
En oma's soda is ook steeds weer een oplossing bij dit soort vragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist, je moet dan wel de boel nog even naspoelen met warm (heet) water.