hoe maak je zelf woksaus?

Deze vraag is al eens eerder gesteld, maar daar kwam niet het antwoord op wat ik gehoopt had. Daar stonden namelijk vier recepten ervoor maar ik wil weten hoe de BEREIDING van WOKSAUS is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook handig, hoe bewaar ik de saus voor lange termijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Een simpele roerbaksaus maak je door 2 eetl. oestersaus, 1 eetl. vissaus, 1 eetl. sojasaus en 2 theel. suiker te verroeren.

Je verhit olie in de wok en bakt eerst 1 gesnipperde ui gedurende 1 minuut, voeg een gesnipperd pepertje en gehakte knoflook toe en bak 1 minuut. Voeg dan kleingesneden vlees toe, even dichtschroeien en dan groenten en de roerbaksaus erbij en bak dan alles snel gaar terwijl je blijft scheppen en roeren. De groenten bak je naar gelang de stevigheid en gaartijd. Eerst doe je bijv. bleekselderij en asperges (niet de kopjes) in de wok,1 min. bakken. Dan de aspergekopjes erbij, 1 min. bakken en dan paprika en wortel erbij, 3-4 min. bakken. Tot slot kan je er dan nog peultjes/boontjes erbij doen en nog even meebakken. Bedenk wel dat de groenten niet dik mogen zijn gesneden. Dunne reepjes zijn snel klaar en dit geldt ook voor het vlees. Kipfilet, biefstuk, mager varkensfilet ed. en dun gesneden.

Een lekkere zoetzure woksaus;
Doe in een kom 1 blikje tomatenpuree, 4 el. tomatenketchup, 3 el. azijn, 5 el. suiker,
peper, gemberpoeder.
Meng alles door elkaar en breng in een pannetje aan de kook.
Bind de saus af met 1 el. maizena of aardappelzetmeel (maakt de saus iets helderder)
dat aangeroerd is met een beetje water.
De nu iets meer dikkere gebonden saus laat je nu afkoelen en bak dan intussen bijv. kipfiletreepjes, met paprikapoeder bestrooid, in wat hete olie in een wok.
Vervolgens doe je er 1 pak aziatische groentemix bij of andere wokgroente en bak alles door tot het gaar is. Roer er op het laatst de roerbaksaus door en verhit even goed door.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als basis neem je water, kokosmelk, (rijst)azijn, (rijst)wijn, sherry of (olijf)olie. Dit kun je mengen met bijvoorbeeld ketjap, chilisaus, ketchup, honing, limoensap en kruiden/smaakmakers als gehakte knoflook, kerriepoeder, pepers.. wat je lekker vind.

Je bereid de saus vervolgens door alles goed door elkaar te roeren of in sommige gevallen door het mengsel zachtjes te verhitten in een pan totdat het een egale massa is.

Bewaren doe je in de koelkast of de vriezer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze kan je voor vleessoorten gebruiken,maar ook voor marinade op de bbq
2 teentjes knoflook (schoongemaakt en in stukjes)
4 cm gemberwortel (schoongemaakt en in stukjes)
1 Spaans pepertje (pitjes eruit, fijngesneden)
2 stengels citroengras (fijngesneden)
1 limoen (uitgeperst)
5 dl ketjap manis
2 el sesamolie
1 el vissaus
2 el honing

Hulpmiddelen
Vijzel en/of keukenmachine, scherp mes, gesteriliseerde en goedsluitende fles
of pot om in te bewaren

Voorbereiding
Doe alle vaste (harde) ingredienten in een vijzel en stamp tot een vezelige maar gladde massa. Voeg er de `natte` ingredienten aan toe en meng goed door.

Bereidingswijze
Laat dit alles een nachtje staan trekken op een koele plaats.

Giet het dan door een fijne zeef en duw alles er goed doorheen
zodat alle smaken en aroma`s meekomen.
Geef het evt nog een draai in de keukenmachine om het nog gladder te krijgen.
Giet het in een gesteriliseerde fles of pot en bewaar het in de koelkast tot gebruik

Toegevoegd na 2 minuten:
deze kan je 2 a 3 maanden bewaren in de koelkast ,en schudden voor gebruik