Hoelang kan ik gebruikte zonnebloemolie (grote hoeveelheid) waarin ik wat gebakken heb bewaren en hoe?

Ik ga iets bakken (Spaanse churros) in een laag zonnebloemolie in een pan (dus niet in de friteuse). Er moet best veel olie in, maar ik bak maar een paar churros per keer (per dag zeg maar) en het is natuurlijk zonde om die olie steeds weg te gooien. Kan ik het een paar keer opnieuw gebruiken, hoelang kan ik het bewaren en hoe?

11 jaar geleden
in: Koken
77K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij graag kanker wilt hebben, moet je vooral het ongezonde goedje genaamd zonnebloemolie gaan verhitten, waardoor het toxisch voor je lichaam wordt.... Arme jij... en de vele andere onwetenden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Conan
Waar heb je het over...?

Antwoorden (3)

Ja, het kan, maar hoe lang... er is geen vaste regel, maar heb ik een paar bruikbare tips voor je.

Frituurolie (eigenlijk alle vetten) gaat achteruit vanwege de oxidatie die optreedt door contact met zuurstof in de lucht, en door interne chemische reacties tussen de vetzuren waaruit de olie (of vet) bestaat en ook met de producten die je bakt. De snelheid van deze chemische reacties gaat dramatisch omhoog naarmate de temperatuur hoger wordt, en als je dat weet, dan kan je redelijk inschatten hoe je de bruikbaarheid van je olie kan maximaliseren.
Door de oxidatie wordt de olie ranzig, en door de chemische reacties in het vet zelf ontstaan bepaalde stoffen (o.a. DPTG's en vrije vetzuren) die de olie donkerder van kleur maken, bitter van smaak en die ook schadelijk zijn voor je gezondheid.
Je kan redelijk goed zien dat je olie te oud is: het wordt donker, als het koud wordt dan is het stroperig, ruikt ranzig, en bij het opwarmen gaat heel snel roken.

Hoe kan je dan voorkomen dat je olie te snel oud wordt?
- Nooit te heet laten worden: het mag nooit roken. Voor het maken van churro's is 180°C genoeg, omdat het toch om dunne stukjes deeg gaat.
- Probeer altijd een hoge, diepe pan te gebruiken: hoe breder je pan is, hoe meer contact met de lucht, en hoe sneller de oxidatie.
- Als je merkt dat de olie vies wordt, dan kan je deze filteren. De kruimels en stukjes deeg die achterblijven geven een bittere smaken, en als ze verbranden ontstaan ook kankerverwekkende stoffen (de zogenaamde PAK's) Filteren kan je doen met keuken papier als je olie een beetje afgekoeld is, maar nog steeds warm (als het helemaal afgekoeld is dan duurt het erg lang) Ik heb een eigen trucje: ik scheid de twee lagen van een vel keukenpapier (met een beetje geduld lukt dat wel) zodat je een flinterdun laag keukenpapier heb, en leg één van de lagen op een zeef. Hiermee kan je de warme olie filteren, en het resultaat is prachtig helder frituurolie (zie de foto's die ik toegevoegd heb ter illustratie)
- Bewaar je koude olie luchtdicht afgedekt in een recipiënt van metaal of glas (nooit van kunststof), of in de friteuse. In de pan mag ook, maar deze is in de regel breed, en dat maakt de olie kwetsbaar voor oxidatie.

Als je de olie niet te heet laat worden en na elk gebruik de viezigheid verwijdert, dan gaat je olie makkelijk één week (of meer) mee, maar je zal zelf zien (zie boven) wanneer het niet meer bruikbaar is.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de olie pakweg drie keer gebruiken, want ik meen dat churros suiker bevatten en hitte laat suiker karameliseren. Er komen verontreinigingen in te zien en de olie wordt donkerder en gaat meer stinken. De olie mag je niet te vaak gebruiken, dat is erg ongezond. Zeef de olie door een zeef en bewaar het in een fles ( je kunt gewoon de oude fles gebruiken). In feite geldt hetzelfde als je andere dingen frituurt of in olie bakt. Zelf gooi ik de olie na een keer gewoon weg, in de oude fles in de afvalcontainer. Olie is niet heel kostbaar vandaag en ik moet zeggen dat de smaak na de eerste frituur ronde al anders is en niet beter. Als je de olie bij de Aldi of Lidl koop slaat het geen gat in je portemonnee.
Doe als je gaat bakken nooit nieuwe olie bij de oude, zo verknoei je alles; beter kan je alles regelmatig vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruikte zonnebloemolie kan ongeveer 1 tot 2 maanden worden bewaard, afhankelijk van hoe vaak het is gebruikt en hoe het is bewaard. Het is belangrijk om het in een donkere, koele en droge plaats te bewaren en te vermijden dat het in direct contact komt met licht of lucht, aangezien dit de kwaliteit van de olie kan aantasten. Als de olie bitter of ranzig ruikt/smaakt dan kun je het beter maar gwn vervangen.
een jaar geleden