Hoe komt er dat <zie nos.nl) de geraspte kazen is zakjes vaak niet vers zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Geraspte kaas wordt gemaakt van restjes kaas, zogenaamde kaas met een defectje. Dat defectje is meestal een schimmelplek op of in de helemaal kaas. Deze kazen gaan naar de rasp fabriek. Dan komt het: de kazen geen een tijdje naar de warme kamer, zodat daarna de korsten er gemakkelijker afgesneden kunnen worden, en tegelijkertijd de schimmel eruit gesneden. Maar bij 30 graden groeit ook de schimmel lekker verder. En dus is het lastig te zien, of alles is verwijderd. Daarna wordt de kaas geraspt en zuurstofvrij verpakt. Zodra de verpakking wordt geopend kan er weer zuurstof bij en bederft de reeds beschimmelde kaas in no time! Moraal: koop een heel stuk kaas er rasp zelf zoveel als je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is geen definitie van "vers" die officieel is en voor produkten kan worden nageleefd / gehandhaafd, en dat is een probleem.

Zo wil dat zeggen dat je bv vlees in Afrika in een slachthuis kunt kopen, het een week kunt koelen, drie jaar kunt invriezen en als je het ontdooit als vers vlees bij AH mag verkopen. De precieze documentaire hierover weet ik helaas niet meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is ver? Zoals eerder al geantwoord is dat voer voor interpretatie.
Maar in dit geval: voor geraspte kaas worden meestal niet de mooiste stukken kaas gebruikt (deze kan je immers beter als blok of plakken verkopen). Dus alle snijresten, beschadigde kazen etc worden gebruikt als grondstof om te raspen. Deze kazen zijn dus al een paar keer "in handen gehad" of hebben wat langer gelegen. Daarnaast zorgt elke behandeling (raspen, afvullen etc) voor besmetting met bacteriën en dus voor vermindering van de houdbaarheid. Sneller bederf dus waargenomen als minder vers.
(verheid wordt vaak 'gemeten' als de hoeveelheid bacteriën op een product).

Toegevoegd na 41 seconden:
ver = vers