Welke kruiden heb ik nodig om zelf Sambal brandal te maken?

Tuurlijk kun je het voor een euro in de winkel kopen, maar wil het gewoon is zelf maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Je hebt nodig;
8 lomboks (Spaanse pepers),
8 kemirienoten (lijkt op een grotere hazelnoot die altijd gepeld te koop is, want de schil is niet te kraken, nooit rauw eten want dan zijn ze licht giftig, ze bevatten veel olie die zelfs kan branden, vandaar heten ze in Amerika 'candienuts)
1 theel. trassie (garnalenpasta, dit wordt veel gebruikt want het geeft de geur) Je koopt het in het plastic en bewaar het ook hierin, hoewel het al 'verrotte' garnaal is, kan het toch snel beschimmelen. Je kunt echter het 'koekje' ook eerst opbakken en het zo bewaren. Voor sambals is gebakken lekkerder.
1 theel. zout,
1 theel. bruine suiker,
2-3 eetl. asemwater, (it krijg je door een stukje asem in wat water te weken en het na ca. 15 min. met een vork klein te maken. Verwijder de stukjes en voeg het aan de sambal toe),
1 blad djeroek poeroet,( citroenblad) maar je kunt ook rustig een dun reepje citroenschil nemen.

Maak eerst de pepers slap door ze naast elkaar in een droge koekenpan op zacht vuur schuddend te verwarmen.
Vooral geen olie ofzo erbij doen! Snijd ze dan in kleine ringetjes en doe ze in een vijzel. De kemiries zijn gepoft het lekkerst ( anders smaken ze rauw)en daarvoor doe je ze even (ca. 3 min. in een hete oven, let wel op ze zijn snel zwart! Stamp ze dan samen met de pepers, de trassie, zout, suiker en citoenschil.
Maak 1 theel. olie heet in een wadjang of kleine koekenpan en bak hierin onder goed roeren de sambal. Als alles goed gebakken is voeg dan het asemwater toe.
Zachtje laten doorkoken tot de sambal droog is. Overdoen in een schoon potje met een laagje olie erop om het langer houdbaar te maken. Mocht het toch na een tijd wat gaan schimmelen,dan nog even in wat olie opbakken.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ingrediënten
10 stuks fijngesneden rode peper
3 eetlepels kemiriepasta
1 theelepel trassi
1/2 theelepel sereh
2 eetlepels assemwater
2 stuks daon djeroek poeroet
1 theelepel zout

Maak een boemboe van alle ingrediënten, behalve het assemwater. Fruit het 3 minuten in 3 eetlepels olie. Voeg het assemwater toe en laat het zachtjes koken totdat de boemboe goed gaar is en de saus is ingedikt. Deze sambal is beperkt houdbaar in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, dat was snel! maarrrehhh.... Als ik dit recept zo meeneem naar de toko, weet die javaan dan wat het allemaal is? want ik ken best wel wat recepten en dergelijke maar hier staan dingen tussen waarvan ik nog nooit gehoord heb.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de toko zullen ze het wel kennen :)
10 rode lomboks
8 kemiri noten
1 theelepel trassi
2 djeruk perut blaadjes
1 theelepel assem
2 eetl. olie
zout

Kemirinoten aan een houten prikker doen en deze poffen boven het vuur van het gasfornuis, stamp ze daarna fijn
Was de lomboks en hak ze fijn
Wrijf de lomboks, trassi en een beetje zout samen met de kemirinoten (bij voorkeur in een vijzel).
Fruit dit mengsel en voeg het assem water toe.
Zachtjes koken totdat het indikt.

Selamat makan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SAMBAL BRANDAL

Ingrediënten:

12 lomboks,
8 kemirienoten,
puntje trassi,
1 kopje olie,
2 teentjes knoflook,
1 fijngehakte ui,
2 blaadjes daun jeruk (citroenblad),
zout naar smaak,
beetje citroensap of limoensap.

Bereiding:

Sambal Brandal wordt als volgt gemaakt: Pof 12 groene of rode lomboks. Stamp of maal de lomboks daarna fijn.
Dit kun je doen met een oelekan (vijzel met stamper) of een foodprocessor.
Doe hierbij 8 fijngestampte kemirienoten en een beetje trassi.

Doe ongeveer 1 kopje olie in de koekenpan en fruit hierin 2 teentjes fijngemalen knoflook en 1 fijngehakte ui.
Hierna het lombokmengsel aan de gefruite ui toevoegen.
Daarna citroensap, 2 blaadjes daun jeruk (citroenblad) en wat zout toevoegen.
Regelmatig blijven roeren op een laag vuur.
Zodra de olie bijna is ingetrokken is de sambal klaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.kraotach.nl/recepten/indonesie/sambalbrandal.html