Welke ovenstand moet je gebruiken voor een hartige taart?

Dubbele hetelucht, hetelucht + bovenwarmte of boven- en onderwarmte.
Al eerder gesteld, maar daar stond niks over hartige taart, vandaar de vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/ovenfunctie-gerecht.99628

Toegevoegd na 37 minuten:
Voor de duidelijkheid, het gaat echt om welke functie, niet om de temperatuur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
28.6K

Het beste antwoord

Het maakt niet zo heel uit maar als je hete lucht neemt moet je de temperatuur wel ongeveer 10-20 graden lager zetten dan de temperatuur die in het recept staat voor de gewone oven. Als de temperatuur 160 moet zijn doe je het op 150. Als het op 220 moet kun je met 200 volstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eigenlijk kun je de hetelucht oven 10% lager zetten dan de gewone oven.

Dus: de ovenstand maakt niet zo veel uit, ik gebruik eigenlijk alleen nog maar hetelucht voor hartige taart, appeltaart maar ook alle andere ovengerechten, wel de temperatuur!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik altijd hete lucht, de temperatuur wordt veel beter verdeeld door de hele oven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dubbele hetelucht in jouw geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenwarmte gebruikte ik om de bovenkant van een ovenschotel mooi te laten kleuren, dus de laatste 10 min zou je dat kunnen gebruiken maar nogmaals; dat deed ik vroeger, ik gebruik dat eigenlijk niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat was niet je vraag (lees hem nog maar eens) en dan krijg je niet de juiste antwoorden ;)

Andere antwoorden (2)

Advies voor heteluchtovens is bijna altijd (ongeveer )20 graden lager dan in het recept staat. Het tijdschrift Libelle heeft een artikel over dit onderwerp geplaatst, zie onderstaande link voor temperatuuradviezen.
Voor hartige taarten hangt de temperatuur ook af van je ingredienten, gebruik je bijvoorbeeld bladerdeeg dan moet je op de verpakking kijken op welke temperatuur dat het beste gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal zet ik hem op 200 graden. Wel scheelt het per oven, dus is het even uitkijken. Na 20 minuten moet de taart al aardig goudbruin zijn. Is dat niet zo, dan wat extra tijd geven en als hij te bruin lijkt maar niet gaar, even een stukje alufolie er op leggen. Als ik vind dat de taart net nog even tijd nodig heeft, zet ik hem al uit en dan gewoon 10 minuten laten staan, het blijft handwerk.