Wat is een geschikte olie voor ovengerechten?

Ik hou van het maken van overgerechten en bij sommige gerechten is hier een olie voor nodig om de benodigdheden voor te bakken. Ik heb tot nu toe altijd olijfolie gebruikt, maar ben gaan wisselen, omdat ik las dat olijfolie op hoge temperaturen ongezond wordt.
Slecht nieuws voor mij, want ook de nieuwe olie (lijnzaad / koolzaad) bleek slecht tegen verhitting te kunnen en sommige bronnen melden zonnebloemolie eveneens.

Welke olie is geschikt voor ovengerechten, zonder dat er ongezonde bijproducten ontstaan?

8 jaar geleden
in: Koken
14.2K
tinus1969
8 jaar geleden
Boter?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem i.i.g. nooit olijfolie voor gerechten waarbij hoge temperaturen nodig zijn! Als olijfolie te heet word kan het kankerverwekkend worden.

Het beste antwoord

Onder andere Albert Heijn verkoopt rijstolie, dit kan wel gebruikt worden voor gerechten die op hoge temperatuur bereid moeten worden, zoals wokken, ovengerechten, of frituren.
https://www.pit-pit.com/rijstolie.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Super interessant! Wat gek dat ik door te Googlen deze variant niet tegen kwam. Meteen Gegoogled en meer voorbeelden tegen gekomen. Ik laat de vraag nog even open staan om te kijken of er nog meer interessante voorbeelden langs komen, maar wat mij betreft is dit nu al het beste antwoord. +
wilkers
8 jaar geleden
Mijn vaste Supermarkt Jumbo verkoopt ze ook. Ik maak eerst de oude fles op en ga de rijstolie proberen!

Andere antwoorden (2)

Oventemperaturen lopen op tot rond de 160 graden C. tot zo'n 220 graden C. Je moet dan een olie nemen die een hoog rookpunt heeft. Geraffineerde olies hebben wel een hoger rookpunt dan de ongeraffineerde soorten, het is dus zaak om daarop te letten.

Olieën met een hoog rookpunt zijn; palmpit olie (rookpunt 235 graden C.),avocado olie (270 graden C.), rijstvlies olie (255 graden C.), macademia olie (210 graden C.) en dan is er nog kokos olie dat geraffineerd, ontgeurd 230 graden C. kan hebben maar ongeraffineerd of vierge slechts 177 graden C. Er zijn veel soorten kokosolie op de markt en sommigen zijn heel goedkoop. Kies echter altijd een biologisch gecertificeerde, dan weet je zeker dat hij gezond is, kijk hier maar eens; http://www.kokos-olie.nl/ Zelf gebruik ik hem heel vaak, vooral omdat hij in de pan ook niet zo spettert als andere oliesoorten, maar dat is uiteraard persoonlijk. :-)
amc
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Geweldig overzicht, dankuwel. Ik heb alleen een afkeer aan alles dat met Kokos te maken heeft, kwestie van smaak. :-)
+je
amc
8 jaar geleden
Is dat vanwege de smaak en/of geur? Daar hoef je niet bang voor te zijn, want hij is ontgeurd en relatief smaak neutraal gemaakt. Moet ook wel, want je wilt niet altijd dat het vlees of de groenten naar kokos smaakt ;-)
amc
8 jaar geleden
Pindaolie is trouwens ook smaak en geur neutraal en heeft in de geraffineerde vorm ook een hoog rookpunt ( 232 graden C.) is hij ongeraffineerd, dus puur na de eerste persing zoals bij olijfolie, dan ligt het rookpunt echter op 160 graden C. Eigenlijk hebben alle geraffineerde oliesoorten een hoger rookpunt, want hoe zuiverder, in de vorm van puurder, de olie, hoe lager het rookpunt! De meeste geraffineerde olie ligt rond de 232 graden C. Dat geldt dus ook voor maïsolie, sojaolie, saffloer/distelolie en zelfs zonnebloemolie...zolang ze maar geraffineerd zijn.
Hoewel een oven vaak op rond de 200 graden staat, wordt het in het gerecht niet zo warm.
Een ovenschotel komt niet boven de 100 graden, het kan in de schotel namelijk pas warmer worden als het het water verdampt (weggekookt) is en dan zou die zeer droog worden.
Voor een appeltaart geldt dat ook. Kijk naar het verschil tussen een stukje appel in en op de taart.

Je kan dus bijna alles gebruiken.
Olijfolie is geen probleem, terwijl je er inderdaad beter niet in kan frituren/wokken/bakken.
Ook roomboter kan, de eiwitten zullen niet verbranden zoals ze wel doen in een hete koekenpan. Eventueel kan je alsnog geklaarde boter of ghee gebruiken.

Toegevoegd na 8 uur:
Pizza vind ik een lastige een weet ik niet zeker,
door de dunne platte vorm zou een pizza wel eens flink heet kunnen worden.
Je kan het zelf testen: Als je op een plaat die flink warmer dan 100 graden is een druppel water laat vallen kookt die meteen. Doe je dat bij een pizza die nog in de oven ligt dat gebeurt dat volgens mij niet, dus de temperatuur van de pizza komt niet ver boven de 100 graden.
(of steek er een kookthermometer in..)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Wederom een zeer interessant antwoord. Geldt dit ook voor pizza? (Een saus waar olie in zit)