kun je chocola op mousse leggen, of zakt de mousse dan in?

Ik wil een taart maken waar ik een laag mousse (van een monatoetje ofzo) in gebruik.
Kan ik daar overheen nog gesmolten chocolade gieten, of gaat dat inzakken/zich met elkaar vermengen oid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Mee eens met een eerder antwoord: ik zou niet snel kiezen voor een kant-en-klaar toetje (Mona of dergelijk) want deze oogt misschien heel stijf, maar bevat enorm veel lucht, en tijdens het uitscheppen, smeren en in vorm brengen zal het grotendels in elkaar storten.
Het risico dat de warme chocolade niet over de mousse vloeit, maar zich vermengt is trouwens heel reeel, zeker met een fabriek-mousse.

De beste manier om een mousse te bedekken met gesmolten chocolade is om de taart eerst 2 uur in de vriezer te leggen, zodat de buitenkant hard en koud wordt (het hoeft niet door en door te bevriezen) Als je dan de gesmolten chocolade erop giet, dan zal deze geen effect hebben op de luchtigheid van de mousse, en zal ook heel snel stollen. Prachtig, toch?
Eenmaal afgedekt met de chocolade en als deze goed uitgehard is, mag je de taart in de koelkast zetten voor een paar uur zodat deze rustig kan ontdooien. Dat vriezen/ontdooien heeft geen enkel effect op de mousse, wees gerust.

Zelf mousse maken is écht niet moeilijk, en je vindt zo honderden recepten. Dan weet je zeker dat het lekker is, en precies zoals jij het wilt hebben.
Zie de link voor een hele snelle, eenvoudige.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had later zelf ook nog bedacht:
Eerst chocola smelten en op laten stijven in bakblik als ware het de bovenlaag van de taart. Als je die er later uithaalt en dan de rest van de taart maakt, zou je theoretisch de chocola er als één plak bovenop kunnen leggen. Dit heb ik niet getest, en misschien breekt de chocola wel, maar creatief is het wel.

Andere antwoorden (2)

Ten eerste zou ik de mouse zelf maken. Als je deze uit de mona verpakking schept word deze al minder luchtig.

Als je hem helemaal wil bedekken met chocolade is dit vaak te zwaar. wil je er alleen streepjes op maken zal dit wel lukken maar maar ze niet te dik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat gaat helaas niet. De warme chocolade zal de mousse laten smelten.