Hoe meet of schat ik , de temperatuur van hete olie , in bijv. een frituurpan ?

Zonder een apparaat of meter .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het frituurvet is heet genoeg als je de steel van een houten lepel er een stukje indoopt en zich rond de steel kleine belletjes vormen. Je kunt ook testen met een korstje brood. Doe het in de hete olie en als het meteen begint te bakken is de temperatuur goed.

Als je wilt frituren, leg dan een stukje witbrood in het hete vet. Een stuk van een broodkorstje. Als het vet op het brood gaat borrelen, is het vet heet genoeg om te frituren. Als vet walmt is het te heet en kan het spontaan ontvlammen.

Laat een stukje brood in de olie vallen. Als het meteen weer boven komt drijven en langzaam bruin bakt is de temperatuur goed. De olie is dan tussen de 150 en 175 graden Celsius. Begint de olie te walmen, dan is de olie te heet. Er kunnen dan schadelijke stoffen ontstaan.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Ik doe meestal 1 druppeltje water erin laten vallen aan het gepruttel en gerommel (reactie) van de olie weet je dat de olie warm genoeg is. Een stukje brood kan natuurlijk ook maar ik heb het buiten geleerd toen ik met bekabeling aan het werk was. Good luck :) Toegevoegd na 27 seconden: Olie+ water = uiteraad gevaarlijk, brood is veiliger ;).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100