wat is een goede inductiepan? En kan deze ook in de oven?

Ik wil graag starten met inductiekoken, maar kan ik zo'n dure pan ook in een electrische oven gebruiken, bijvoorbeeld voor een stoofschotel of moet ik daar dan een aparte schotel of pan voor gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10.4K

Het beste antwoord

Ik kook al jaren op inductie en ondervonden dat een wat duurdere pan beter bakt en braad dan aan goedkope pan. De bodem van een wat duurdere pan is dikker en geleid de warmt beter waardoor het eten mooier en gelijkmatiger bakt. Omdat inductie erg snel heet wordt moet je oppassen met een pan met dunne bodem, bakt snel aan .Heb sinds kort een WOLL(waarvan de steel kan worden gehaald, handig voor in de oven) pan en een LeCrueset pan. Je merkt duidelijk heet verschil in bereiden in een goedkopere pan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dat moet je niet doen. Je hebt dan kans dat de bodem iets kromtrekt, en dan kook je niet meer goed op een inductiekookplaat.
Overigens is een goede dure pan zijn geld meer dan waard!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu het eerste deel van je vraag.
Wij hebben Fissler pannen. Uit mezelf had ik nooit bedacht deze te kopen, we hebben de eerste gekregen, maar ondertussen hebben we er zelf ook een paar bij gekocht, ze bevallen erg goed en het kookt veel fijner dan goedkopere pannen, ook dan de pannen die we bij de inductiekookplaat kregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inductie werkt magnetisch, een gietijzer pan, of stoofpot is dan ook de beste geleider voor je vuur, gietijzer kan ook in de oven. Je moet naar het tekentje achterop de pan of pot kijken dat geschikt is voor inductie. Dat is een teken met allemaal lussen. LLLLL

Toegevoegd na 2 minuten:
De pan is het probleem niet, meestal zijn de handvaten niet geschikt voor in de oven, als ze al geschikt zijn, worden ze heeel heet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kook ook inductie, zolang de pannen magnetisch zijn kun je ze gebruiken. Ik gebruik er ook geen speciale of eztra dure pannen voor.
anneliez
11 jaar geleden
Ik heb pannen van het merk Woll. De induction line kan op inductie (niet zo gek) en de steel is afneembaar. Dat bergt makkelijk op en is om de pan in de oven te kunnen gebruiken. Goedkoop zijn ze niet. Reken vanaf 100 voor een kleine tot 150 voor een grote. In Duitsland heb je een grote voor 100, dus ben je in de buurt...
paulus811
11 jaar geleden
Er zijn veel pannen te koop die 'geschikt'zijn voor alle hittebronnen. Maar dit zijn geen echte inductiepannen. Deze echte pannen zijn speciaal hiervoor gemaakt en getest. Speciaal de bodem is zo gemaakt dat de geleiding optimaal is en hierdoor bespaar je energie en tijd.
Het beste zijn in elk geval meerlaagse pannen, dus bijv. RVS waar tussen de wanden en bodem andere geleidende materialen zijn aangebracht, zoals koper.

Het kan dus goed zijn dat je al pannen hebt waarmee je zowel op het elektrische fornuis als in de oven gewend bent om ze te gebruiken. Als de bodem maar vlak is en als je een magneet tegen de bodem houdt en die blijft 'plakken' dan kan je hem gewoon op inductie gebruiken. Nog een manier om te kijken of de pan geschikt is;
Zet de pan met een beodempje water op de kookzone en zet deze vol aan.
Warmt het water binnen enkele seconden op, dan is de pan geschikt.
Ongeschikt voor inductie zijn;
aardewerk, glas, aluminium, kunststof, koper, porselein, RVS (tenzij het meerlaags is)
en pannen met een vervormde bodem of een holle/bolle bodem.
Ook pannen die al eerder op een gaskookplaat zijn gebruikt zijn minder geschikt.
Als je dus altijd op gas hebt gekookt, kan je beter inductiepannen kopen.

Een goede braadpan die je zowel op inductie als in de oven kan gebruiken is de pan van Creuset. Een fijne pan voor stoofgerechten. Hij is van geëmaillerd gietijzer en ze zijn er speciaal ook voor inductie. Het model 'Faitout' heeft een supergladde bodem, maar je moet wel altijd opletten of hij daadwerkelijk ook voor inductie geschikt is.
Niet alle creusets zijn dat.
Zelf heb ik WMF en Fissler pannen, maar ook BK heeft hele pannensets voor inductie en die zijn ook goed . Ik heb zelf de boven staande Creuset om in te stoven in de oven.
Kookpannen zet ik namelijk nooit in de oven, hooguit om even warm te houden en dat gaat prima met elke pan.
amc
11 jaar geleden
Eens met de laatste opmerking, een goede pan is een ivestering voor het leven. Zelf gebruit ik Silcro uit Zwitserland maar dat is helaas ter ziele. Nu gebruik ik Demeyere.
Niet zo bekend bij vele hobby koks maar wel in de professionele keuken.

Pannen maken blijkt een hightech gebeurtenis.
Jaren geleden werd de oppervlaktebehandeling Silvinox ontwikkeld die vandaag nog altijd uniek is, en momenteel gelden de unieke TriplInduc, 7-PlyMaterial (met een dikte aangepast aan het typische kookproces), InductoSeal en ControlInduc als wereldinnovaties. Vlees braden zonder olie of boter gaat uitstekend in die pannen, behoudens het handvat word de pan overal even heet. Verwarmen op top temperatuur daarna terug naar 3/4 en het vlees erin _zonder iets_ en is het perfect gebraden.