Ik heb nog kilo's stoofperen uit eigen tuin en heb ze al op veel manieren klaar gemaakt maar wie heeft dat ene, nog niet geprobeerde recept?

Toegevoegd na 31 minuten:
Kan ik die trouwens ook invriezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag.
Ga zelf ook met de antwoorden aan de slag!!

Het beste antwoord

Heb je al eens stoofpeertjes geprobeerd met blue stiltonkaas? Of stoofpeertjes in caramel-wijnsaus (zie link). Alvast smakelijk eten :)

Ingrediënten:
4 roodkokende stoofpeertjes
1/2 citroen
2 el rode port
100 g lichtbruine basterdsuiker
1 kaneelstokje
1 kruidnagel
mespunt nootmuskaat
150 g blue stiltonkaas
8 walnoten

Bereiding:
Schil de peertjes, snijd ze in vieren en verwijder de klokhuizen. Boen de citroen onder koud stromend water goed schoon en schil hem dun. Breng de port met 1 dl water in een pan aan de kook en los al roerend de suiker erin op. Voeg het kaneelstokje, de kruidnagel, nootmuskaat en citroenschil toe. Leg de peertjes in de portsaus en stoof ze afgedekt op laag vuur in ca 15 minuten beetgaar. Neem de citroenschil en de kruidnagels uit het stoofvocht en laat de peren afgedekt afkoelen. Snijd de stilton in reepjes. Rangschik op 4 bordjes elk 4 partjes peer, verdeel de stilton ertussen, garneer met de walnoten en schenk er het stoofvocht over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow Marita.. dat wordt hem vanavond! Mooi begin van de vakantie.. nog 1 nachtje slapen, YES!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kies er eventueel voor om de rest in te vriezen. Fijne vakantie gewenst!

Andere antwoorden (5)

Ok hier komtie:Flinke pan peren (alleen schil ervanaf halen en stokje laten zitten) en dan hier aan toevoegen:
Ca. halve liter rode wijn, flinke scheut aardbeienlikeur, 3 zakjes vanillesuiker, gewone suiker erbij en ca. 6 uur stoven (niet koken!) Echt heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warme perentaart.

Ingrediënten:
1 kilo stoofperen, 50 gr. suiker, 100 gr. pitloze druiven, 150 gr. witte basterdsuiker, liter rode wijn, 1 theel. kaneelpoeder, 3 el. cognac, 1 pak diepvries-filodeeg (250 gr.), 100 gram boter, poedersuiker

Bereidingswijze:
De stoofperen schillen, in partjes snijden en het klokhuis verwijderen. De peren in de rode wijn met de suiker in ca. 45 min. stoven. Peren laten uitlekken. Verhit 50 gr. boter in een pan en bak hierin de peren samen met de druiven, 75 gr. basterdsuiker, de kaneel en de cognac op een hoog vuur (5 min.). Verwarm de oven voor op 200 C. Laat het filodeeg ontdooien. Smelt de rest van de boter en vet een taartvorm van 24 cm. in. Bedek de taartvorm met een laag filodeeg en bestrijk dit met de wat gesmolten boter. Zorg dat het deeg ruim over de rand valt. Maak zo nog twee lagen. Schep het perenmengsel in de taartvorm en vouw het overlappende deeg naar binnen. Bestrijk de rest van het filodeeg met boter, versnipper ze een beetje en schik ze op de taart. Bestrooi de taart met de rest van de poedersuiker en besprenkel hem met de overgebleven boter. Bak de taart in het midden van de oven in 30 min. gaar en mooi bruin.
Serveertip:
Bestrooi de taart nogmaals royaal met poedersuiker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh,oh.. dat wordt heel veel peren eten de komende tijd.. kan gewoon niet kiezen!
Je kan ook peren cider maken.

Ingedrienten:

Gist vat (te koop bij diverse hobby zaken) meestal een glazen vat met lucht stop. (10 liter)
Gist voor wijn/cider : te koop bij de betere drogisterij of hobbywinkel
2 kilo Peren doorkoken en pureren. Als het lauw is de gist en 6-8 liter water toevoegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoofperenijs met kaneelsuikertjes
Van Food-B-Good
Jump to: navigation, search
Rinske: Tsja, als je dan toch stoofperen in huis hebt...

Ingrediënten
2 eierdooiers
1 tl custardpoeder
100 gr witte basterdsuiker
250 ml melk
250 ml slagroom
3 stoofpeertjes
1 el kaneelsuikertjes (verkrijgbaar bij de Tuinen)
stoofperensap
maïzena
Bereidingswijze
Bereid de custard met de eierdooiers, custardpoeder (voeg deze bij het ei), suiker en melk. Laat de custard volledig afkoelen. Pureer in de tussentijd de peertjes en druk ze met behulp van een lepel door een fijnmazige zeef. Klop de slagroom lobbig en roer deze, samen met de perenpuree, door de custard.

Met de hand: giet alles in een diepvriesbak en laat het bevriezen (ong 6 uur) en roer het in de tussentijd 2 keer goed door met een vork of een keukenmachine (dit om te grote ijskristallen te voorkomen!). Voeg na 4 uur de kaneelsuiker toe en roer deze er goed door.

Met de ijsmachine: laat het mengsel 20 minuten draaien. Voeg daarna de kaneelsuiker toe en laat het draaien tot het stevig is. Serveer direct of doe het over in een bak en laat het tot gebruik in de vriezer staan.

Maak een beetje van het stoofperensap aan met wat maïzena. Verwarm de rest en voeg voorzichtig wat van het maïzenapapje toe tot het een sausje is. Als het per ongeluk te dik wordt kun je het met een beetje water wat dunner maken. Schenk de saus vlak voor het serveren over het ijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor gekookte peren kun je rustig invriezen, ik doe het altijd met vocht en als, in de koelkast laten ontdooien, heerlijk.