Hoe geef ik mijn zelf gemaakte Focaccia brood een bruin kleurtje?

Het smaakt goed zelfgemaakt maar het zie er wit uit. Dus voor het oog wil ik het er wat lekkerder/gekleurder uit laten zien. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Antwoorden (4)

Is het wel goed gaar? Misschien moet het iets langer in de oven.
Je kan het brood ook nog even onder de grill leggen ipv op de ovenstand, dan kleurt alleen de bovenkant bij. Een bruin kleurtje betekent wel dat het brood wat knapperiger wordt. Persoonlijk vind ik dat echter erg lekker. Wil je hem zacht laten, dan zal je genoegen moeten nemen met een wittere kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Ja ik vind het lekker om iets smeuig te hebben. Ik zal het eens proberen.
Bovenkant insmeren met wat eigeel voor je hem bakt? Werkt uistekend voor taart!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op 2 manieren:

1) Langer in de oven bakken, of anders de laatste paar minuten de normale warmtebron van de oven uitzetten, en alleen de grill te gebruiken voor een meer geroosterde bovenkant. Dan blijft je focaccia zalig zacht van binnen, en mooi donker en krokant aan de buiten kant. Dat zou ik sowieso doen!

2) Door het deeg te kleuren. Dat kan op meerdere manieren:
- Gebruik een donkere soort meel (b.v. volkoren)
- Voeg donkere grondstoffen toe die als natuurlijke kleurstof fungeren, zoals b.v. mout, bruine suiker of honing i.p.v. witte suiker...
- Als je zongedroogde tomaatjes gebruikt (lekker bij een focaccia!) dan kan je een deel van de gewone olie in je deeg vervangen door de olie van de tomaatjes, die donkerrood is, en naast een lekkere smaak ook je deeg stukken donkerder zal maken. Een beetje tomaten puree met je deeg mengen is ook een optie (zag ik ooit op een TV-programma in Italië) Hierdoor wordt én de binnenkant donkerder, en het korstje bruiner.
- Met een kwast kan je ook aan het deeg nét voordat het de oven ingaat, een zeer dun laagje aanbrengen van iets wat donker kleurt bij het bakken. Denk b.v. aan een losgeklopt ei of suikerwater.

Succes, buon appetito!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Wat een mooi kleurtje geeft én nog eens erg lekker is.....
Besprenkel het brood vlak voordat je het in de oven schuift eens met olijfolie en strooi er eens rozemarijn over. Rozemarijn kan je namelijk ook gedroogd gebruiken. Het is één van de weinige kruiden die ook gedroogd zijn smaak behoud en zelfs vaak nog beter wordt. Een paar slagen met de zeezout molen erover en je hebt een heerlijke focaccia! De geur in je keuken niet eens genoemd!
Of je hem warm eet of koud, hij blijft lekker.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, rozemarijn gebruik ik inderdaad daarvoor. Ik zal het met olie proberen.
amc
11 jaar geleden
Denk er aan; geen plens maar even sprenkelen met je vinger op de opening van de fles, zodat er niet teveel uitkomt. Eventueel kan je het met een kwastje nog wat verdelen.