Hoe krijg ik gevulde paprika's zacht?

De gevulde paprika's gaan in de oven voor 20 minuten, maar ze zijn redelijk knapperig. Moeten ze langer in de oven om ze zachter te krijgen of is er een andere manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
19.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de paprika's ook in alufolie wikkelen, in een bakje zetten, wat dan weer in een ovenschaal met kokend water staat (au bain marie) in de oven 10 min daarna nog even gewoon in de oven zodat je vulling lekker wordt.

Antwoorden (2)

Hoe gaarder de paprika, hoe zachter. Wil je ze zachter, dan zal je ze iets langer in de oven moeten doen inderdaad. Wordt daarbij de vulling TE gaar, dan zou je de volgende keer de paprika's ietsjes moeten voorgaren (in de oven of kort koken).
Echter, bij gevulde paprika's is het wel van belang dat de paprika iets van zijn stevigheid behoudt, want ander stort het geheel in. Persoonlijk vind ik het ook wel lekker als paprika nog iets van een 'bite' heeft en niet te snotterig is (te gaar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Hoeveel 'bite' je wil behouden in de paprika's na het garen is een kwestie van persoonlijke smaak, maar er zijn sowieso een paar trucjes om je gevulde paprika's zo zacht te maken als je wilt.
Ik zal een paar voor je hieronder schrijven:

- Voorgaren. Dat kan door de hele paprika in kokend water 2-3 minuten te houden (stomen kan ook), of 10 minuten in een op 180°C voorverwarmde oven. Dan is het niet helemaal gaar, zodat je het nog kan opensnijden en vullen, en zal daarna stukken zachter zijn. Laat de paprika volledig afkoelen voordat je deze gaat snijden, anders zal het uit elkaar vallen.
- Nagaren. Als je dat te veel gedoe vindt, dan kan je nog steeds de rauwe paprika's vullen, en na het garen in de oven, de schaal waarin je ze hebt gebakken, goed afdekken met aluminium folie, en 5 minuten laten staan. Door de warmte en damp in de omgeving en uit de vulling zullen de paprika's verder garen en zachter worden. Het velletje van de paprika's zal trouwens makkelijk loslaten. Dan is het makkelijk te verwijderen, als je het niet wil opeten, en hierdoor zullen de paprika's nog zachter zijn.
- Magnetron. Ik weet niet of je een magnetron hebt, of je ovenschaal daarin past, of misschien heb je zelfs een combi (dan is dat een makkie!), maar als je de gare paprika's uit de oven ca. 3 extra minuten verwarmt in de magnetron, dan wordt de paprika stukken zachter.
- Je kan ook gepelde paprika's gebruiken. In vrijwel alle supermarkten kan je gepelde rode paprika's in glazen potjes vinden, die netjes gepeld zijn, doorgaans na garen in een oven, en dus lekker zacht. Deze zijn zeer geschikt om te vullen, en geven ook een extra dimensie aan je gerecht, omdat ze een rokerige smaak hebben. Er zijn enorme verschillen tussen merken, dus kies eentje die je bevalt, want sommige vind ik veel te zuur door de toevoeging van citroenzuur of azijn.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!