Hoe werkt deze oven, qua standen?

Ik ben sinds kort meer gebruik aan het maken van mijn oven maar stuit nu op problemen. Hoe moet ik de oven instellen. Bijgevoegd de handleiding, waar ik niks van snap. Het gaat me voornamelijk om de stand die ik moet gebruiken voor het klaarmaken van vlees maar ook voor het krokant en gaar maken van aardappels.

Toegevoegd na 1 minuut:
en welke stand ik moet gebruiken voor cake en taart, maar daarvoor gok ik op de laatste stand.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://imageshack.us/photo/my-images/839/3007e.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/27/3008as.jpg/

11 jaar geleden
in: Koken
4.7K
loginabcde
11 jaar geleden
Ik heb foto's toegevoegd maar zie ze zelf niet. Zijn ze wel te zien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de foto's zijn niet te zien. Upload ze anders via een site als imageshack.us of photobucket.com.

Antwoorden (1)

Ik heb ook zo'n soort oven en gebruik hem vaak. Ik zou niet meer zonder kunnen!
De knop waar het soort 'molentje' aangegeven staat (dus na het 'lichtje') zet de ventilator in werking en de verlichting als het goed is. Deze stand gebruik je om diepvries produkten te ontdooien. Je hoort hem blazen als het goed is.
Daaronder staat ; 'traditioneel koken' en dat betekent niet meer dan een normale oven, dus met onder- en bovenwarmte.
'Koken met gestuwde lucht' betekent zoveel als koken/bakken met hete lucht.
het te bereiden gerecht wordt dan door hete lucht rondom bereid door middel van de ventilator die dan in werking treedt. Op deze stand is de temperatuur altijd lager dan bij 'traditioneel koken/bakken'. Zet de temperatuurknop dan zo'n 20 graden lager.
Het gerecht is ook vaak eerder gaar/bruin. Houd daar dus rekening mee.
'Grill half' is bestemd om kleine schalen of kleine/ weinig stukken vlees enz. onder te zetten. Alleen het midden van de grill wordt dan verhit.
'Grill hoog' is dan weer bestemd voor gerechten met een groter oppervlak, dus grote schalen of een bakblik vol kippenkluifjes enz. De hele grill wordt dan heet.
De temperatuurknop wordt tijdens het grillen op 180 graden gezet en laat de deur op een kiertje staan. Je hebt er zo;n stalen afdekplaat bij gekregen en die zet je bovenop de geopende deur. Je kunt hem in de ovenbovenkant inschuiven als het goed is.
Dit doe je om evtl. knoppen erboven te beschermen of niet in de hitte erboven te hoeven staan.
De turbogrill is een stand waarbij de ventilator meewerkt en het gerecht nog sneller rondom gaart. Je hoort hem af en toe aanslaan tijdens het grillen.
Hierbij kan de oven deur gesloten blijven.
Turbo vloer betekent dat je alleen onderwarmte krijgt door de ventilator. Die stuwt de warmte onder het gerecht waardoor het snel kookt of goed rijst bij gebak.
Je hoeft hem niet perse alleen te gebruiken bij gebak, want sommige gebakssoorten houden niet eens van hete lucht en die bakken beter bij alleen boven-/onderwarmte.
Hete lucht is vooral ideaal als je meerdere etages tegelijk wil bakken. Zoals een appeltaart en tegelijk alvast een bakblik met aardappeltjes. Zelfs een schaal vis kan erbij, want de smaken dragen niet over op elkaar. Voor meerde verdiepingen bij elkaar in de oven gebruik je dus altijd hete lucht.
Het gaat nu te ver om alle bereidingwijzes te vermelden en voor welke gerechten, maar kom je er niet uit dan kan je me altijd een pb-tje sturen.
amc
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
en dan bijvoorbeeld kleine partjes aardappel gaan dan in de turbogrill?
amc
11 jaar geleden
De turbogrill laat meer hete lucht rond het gerecht stromen en is meer ideaal voor dikkere stukken vlees. Je krijgt dan echt een roostereffect. Ik zou de turbogrill bijv. wel bij aandappelen in de schil gebruiken of om gerechten snel een bruin korstje te laten krijgen.
Kleine partjes aardappelen zijn met de turbogrill al zwart voor ze gaar zijn, zou ik dus niet doen. Ik zou ze gewoon garen met hete lucht en de laatste minuten als ze eigenlijk al gaar zijn evtl nog even de turbogrill inschakelen om ze een roostereffect te geven.