Waarom zijn mijn hamburgers zompig?

Ik had vandaag zelf wat hamburgers gemaakt, maar die waren erg zompig. sponsachtig.
Wat ik er in gedaan had was:
-300 gram rundergehakt
-3/4 beschuitje
-wat mosterd en ketchup
-eierdooier
-peper
-zout
-uitje
-knoflook

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je de ketchup niet had moeten doen.

Het beste antwoord

Aan de ingrdiënten kan het niet liggen, tenzij je er teveel ketchup in hebt gedaan,
het moet nog stevig aanvoelen en niet te nat. Een goede methode is volgende;
Meng het gehakt en vorm er burgers van. Sprenkel hier wat olie over, verdeel het over de oppervlaktes en leg ze afgedekt even in de koelkast om op te stijven.
Haal ze eruit als je ze gaat bakken en begin met een anti-aanbakpan of grillpan voor te verwarmen. Na een minuut of 3-4 is de pan heet, draai je het vuur op medium hoog en leg je de burgers in de droge pan. Geen vet toevoegen dus.
Druk met de spatel de burgers lichtjes plat terwijl je ze bakt en zorg dat ze volledig contact met de panbodem maken. bak ze zo een minuut of 3-4 aan elke kant.
Een goede rundvlees burger mag best van binnen nog wat rosé zijn. dat maakt hem lekker sappig.
Dit is een uitstekende methode er is echter een maar; de pan moet wel tegen droog verhitten kunnen dus een dikke bodem hebben. De goedkope koekenpannetjes kunnen anders krom trekken.
Zijn ze klaar, dan leg je ze op en verwarmd bord en dekt ze even af met alufolie.
In de tussentijd kan je dan ringetjes ui in de pan bakken evtl. met een beetje vet in de pan.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kan niet mislukken zou ik zeggen. In denk dat ze te lang in de pan hebben gelegen. Runderhamburger moeten snel gegaard en gegeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat de eierdooier in combinatie met de ketchup de oorzaak kan zijn geweest, daardoor zijn de hamburgers waarschijnlijk wat te nat geweest. Dit was op te lossen geweest met wat extra paneermeel en of een beschuitje.

Ook als je de de hamburgers steeds weer (wat meer) om en om had gedraaid totdat ze aan de buitenkant krokant waren waren ze waarschijnlijk wel goed gelukt.

Probeer dat de volgende keer maar eens.
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je bakt in te veel boter, deze wordt dan opgenomen door het vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebeurd ook wel eens dat men het vlees te snel in de boter doet dus dan is de boter nog niet heet genoeg. Het beste is pan verwarmen niet te veel boter erin en wachten tot het schuim weggetrokken is je ziet dat het bruin is en dan kan het vlees erin. Ook is het beter om als het vlees uit de koelkast komt het een half uurtje "bij te laten komen" voor je het gaat bakken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ingrediënten die jij noemt, zijn meer voor de bereiding van een gehaktbal. Voor een hamburger is het niet nodig om ei, ketchup en beschuit toe te voegen. Dit is hoogstwaarschijnlijk de reden dat de burgers zompig werden. Voor het maken van een lekkere burger hoef je alleen maar wat kruiden door het gehakt te kneden.

De burgers bak je in de pan met een heel klein beetje olie of boter in 3 minuten per kant gaar.