Is natriumbicarbonaat exact hetzelfde dan bakpoeder?

In de winkel stond naast de bakpoeder van een bekend merk een bus natriumbicarbonaat van 400 gram. Uiteraard veel goedkoper, ik heb gegokt en die bus gekocht. Nu zeggen ze thuis dat dit niet hetzelfde is en dat ik het daarvoor (om een luchtige cake te bakken) niet kan gebruiken. Nochtans staat op de verpakking dat het ook een rijsmiddel is.
Is het een gelijkwaardog product en zo ja, hoeveel gebruik ik dan per 500 gram bloem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
38.2K

Het beste antwoord

Natriumbicarbonaat = zuiveringszout = dubbelkoolzure soda = baksoda Natriumbicarbonaat produceert alleen koolstofdioxide als er een zuur of zuur vocht aanwezig is, dus bijvoorbeeld yoghurt, azijn of karnemelk. Is dit niet aanwezig dan zal het deeg niet rijzen.
Natriumbicarbonaat begint meteen te werken als het in aanraking komt met zuur, dus als je dit gebruikt moet je het pas op laatst toevoegen, zodat de lucht gevangen kan worden als het baksel in de oven staat.

Bakpoeder is natriumbicarbonaat waaraan een droog zuur is toegevoegd zodat je dat zelf niet aan het recept hoeft toe te voegen. Het bakpoeder dat in Nederland in de winkel te koop is, wordt zogenaamd dubbelwerkend poeder genoemd, dit wil zeggen dat het 2 rijzingen heeft, één meteen en de tweede pas tijdens het bakken. Het is dan ook van minder belang dat je het meteen in de oven zet.

Je kunt dus baking soda wel vervangen door bakpoeder, maar bakpoeder niet door baking soda!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (2)

Gist, bakpoeder en baking soda
Alle drie gebruik je ze bij het bakken, maar wat is nou precies het verschil tussen deze?

Gist en bakpoeder worden beide gebruikt om deeg te laten rijzen. Beide zorgen voor de productie van koolzuurgas dat in het deeg als belletjes aanwezig blijft.
Gist is een levend micro-organisme en maakt koolzuurgas uit de in het deeg aanwezige suikers. Behalve koolzuurgas ontstaan hierbij ook allerlei andere typische geur- en smaakstoffen.
Bakpoeder bevat een aantal stoffen, meestal alleen een carbonaat en een zuur. Als een carbonaat met water en een zuur in aanraking komt, zal het ontleden in verschillende componenten, waarbij ook koolzuurgas ontstaat. Hierbij ontstaan geen andere geur- en smaakstoffen, de smaak van het product zal dan ook niet aangetast worden.

Baking soda is soda-bicarbonaat. Het wordt wel eens verward met bakpoeder - baking powder in het engels.
Het zijn allebei chemisch samengestelde producten. Baking powder zorgt er voornamelijk voor dat er gas gevormd wordt (om een rijzing tot stand te brengen). Baking soda heeft een gashoudend effect, m.a.w. het gevormde gas wordt vastgehouden.

Bij droog gebak waar boter in zit (zoals bv. cake) heb je beide elementen nodig. Baking powder werkt bij een hoge temperatuur. Daarom zet je de cake de eerste 20 minuten in een oven van 220? C. Het gas wordt gevormd in je gebak. Na 20 minuten verlaag je de oventemperatuur naar 180? C en kan het soda-bicarbonaat zijn werk doen. Het gevormde gas wordt vastgehouden en de cake kan mooi uitbakken.
Bij traditionele recepten voegt men soms enkel wat soda-bicarbonaat toe om de luchtigheid vast te houden. Bij sommige andere recepten zal men dan weer enkel baking powder nodig hebben.

soda-bicarbonaat is dus hetzelfde als Natriumbicarbonaat

Toegevoegd na 30 seconden:
even bron toevoegen
anneliez
11 jaar geleden
Het simpele antwoord is Nee, natriumbicarbonaat is niet hetzelfde als bakpoeder.
natriumbicarbonaat is wél hetzelfde als baksoda.

25% natriumbicarbonaat + 75% zuurpoeder = bakpoeder.

Dat betekent dus dat je in je recept bakpoeder wel kunt vervangen door natriumbicarbonaat,
maar
1. dan moet je ongeveer een kwart gebruiken van de aangegeven hoeveelheid bakpoeder
2. Je moet ook een zuur toevoegen (als dat er nog niet inzit), bv citroensap of yoghurt.
3. Je moet je baksel snel in de oven zetten nadat je de natriumbicarbonaat hebt toegevoegd, omdat het direct gaat werken.