Hoe bind je uiensoep?

Ik heb een pakje uiensoep (bouillon). Ik wil graag gebonden uiensoep maken, doe ik dit? Ik heb wel eens gezien dat ze eerste de uien bakken, dan hier bloem aan toevoegen en dit even laten doorgaren, en dat de bouillon er bij doen. Werkt dit, of is er nog een andere oplossing? En moet de bouillon dan warm of koud zijn als ik deze toevoeg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak nooit gebonden soep, heb wel gehoord van een (schone) aardappel toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. dit werkt ook dat doet mijn moeder vaak. Ik vind alleen dat een aardappel de smaak en structuur op een verkeerde manier aantast

Het beste antwoord

Ik doe het inderdaat zo als in jou omschrijving. dan krijg je een bol en hier doe je dan telkens een beetje boulion bij. Dit is de basis van vele gebonden soepen, sausen en ragout.
Let wel, bij gebruik van bloem blijft het geen heldere soep en bij gebruik van maizena wel.

Fruit de uien met een groot blok boter. Voeg hier het bindmiddel aan toe. bij aan bij boulion toevoegen.
Bij gebruik van maizena een beetje laten doorkoken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan er creme-freche bijdoen, maar niet tijdens het koken:

http://forum.viva.nl/forum/Eten/Hoe_binden_jullie_je_soepen/list_messages/11014
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt bloem of maizena aanmaken met koud water en dat bij de warme bouillon doen, dan door laten koken tot de juiste dikte bereikt is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wel de bloem of maizena aanmaken met wat koud water en dit tot een glad papje roeren, als je de bloem of maizena zonder aan te maken met koud water in de bouillon doet, krijg je klontjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens bovenstaande gegevens wordt de soep niet helder gebonden, daar is niets fout aan, zorg echter dat je basis, (aangebakken ui en de bloem/roux ) afgekoeld zijn voor je er de hete bouillon bijvoegt. Anders is het moeilijk te mengen, omdat er directe garing van de bloem plaats vind.
Om je soep een heldere binding te geven, kun je eenvoudig een beetje, met wat water aangemaakte, aardappelmeel toevoegen tot de gewenste dikte en dan 1 minuut laten doorkoken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honig Allesbinder is een handig bindmiddel dat direct in kokend water kan worden gestrooid. Ideaal om je soep mee te binden, neutraal van smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat spul klonterd heel erg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar, daar heb ik nog nooit last van gehad.