Wat is een goed alternatief voor bladerdeeg in een hartige taart?

Ik maak graag een hartige taart, maar vind bladerdeeg zo vet. Hartige taartdeeg is minder calorierijk, maar dat vind ik niet zo lekker.

Wat is een lekker en liefst caloriearm alternatief voor bladerdeeg in een hartige taart of quiche?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Probeer eens aardappelpuree of dunne schijfjes aardappel als bedekking. (10 minuten voor het einde eventueel nog even wat geraspte kaas toevoegen om een wat knapperiger korst te krijgen).

Je zou dan filodeeg kunnen nemen. Dat is een stuk minder vet dan bladerdeeg. Het bevat maar 6% vet tegenover 23% vet van bladerdeeg.

Een goed alternatief voor bladerdeeg in een hartige taart of quiche is croissantdeeg. Snel klaar, geen natte bodem en ontzettend lekker.

Bronnen:
http://nombelina.com/broccoli-ui-en-spek-q...

heel goed gaat dat met kruimeldeeg

Ik gebruik vaker brooddeeg.

Je kan ook een quiche zonder deeg-bodem maken. Dan gebruik je bijvoorbeeld halve paprika's als een soort bodem, of repen courgette of aubergine. Je kan dan misschien minder makkelijk punten snijden, maar is dat belangrijk?

Met bloem, beetje lauw water en kwart zakje gist maak je een elastisch deeg. Even laten rusten, en dan kun je de vorm ermee bekleden. Niet vet, en zo klaar :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100