Hoeveel tomaten moet je eten om de nicotine van 1 sigaret binnen te krijgen?

Ik heb laatst gelezen dat er in tomaten, aardappels enz ook een kleine hoeveelheid nicotine zit. Nu vraag ik mij af hoeveel tomaten je moet eten om even veel nicotine binnen te krijgen als wat je normaal bij 1 sigaret krijgt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
13.7K

Antwoorden (1)

Ik kwam ergens tegen dat in 1 gram tomaat 7.3ng nicotine zit. Het is me alleen niet duidelijk of ze het echt over tomaten hebben, of over 1 gram tomatenplant (bijvoorbeeld het blad of de steeltjes), maar ik ga er even vanuit dat het over de tomaat zelf gaat.

Een gemiddelde tomaat weegt zo'n 100 gram, dus dat is 73 nanogram.
Bij sigaretten verschilt het, ik pak even een soort gemiddelde dat ik ergens tegenkwam, zo'n 1.5 milligram nicotine.
1 milligram=1.000.000 nanogram
1500.000/73=20.548
Dus meer dan twintigduizend, als ik nergens een rekenfout heb gemaakt, en de gegevens die ik gebruikt heb kloppen (ik heb overal maar één bron voor gebruikt, wat natuurlijk totaal niet betrouwbaar is, maar hopelijk heb je hier wel al wat aan, en je kan het natuurlijk zelf uitgebreider controleren en zo nodig corrigeren).

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik kan zo snel niet vinden hoeveel tomaat de gemiddelde Nederlander eet, maar de gemiddelde Duitser eet 10 kilo per jaar.
Stel dat dat bij ons ook zo is, dan krijgen we daarmee 10.000*7.3nanogram nicotine binnen. Dat is 73.000nanogram, oftewel 0.073milligram. 1.5milligram/0.073=20,5, dus als je de komende 20 jaar geen tomaat eet, kan je in ruil daarvoor 1 sigaret nemen ;)
(als ik geen rekenfouten gemaakt heb)

Toegevoegd na 26 minuten:
Oei, toch een rekenfoutje (tja dat krijg je als je te lui bent om meteen je berekeningen te controleren). 100gram is natuurlijk geen 73ng maar 730ng.
2.000 tomaten dus, geen 20.000
En als een sigaret in Nederland geen 1.5 maar 0.8mg nicotine bevat, worden het zo'n 1.000 tomaten, en 10 jaar.

Dat is wel een flink verschil met wat ik in eerste instantie zei. Maar evengoed, het blijft een heel grote berg tomaat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna helemaal goed. Alleen mag in een sigaret maximaal 1mg nicotine zitten. Ik heb even mijn pakje Lucky Strike erbij gepakt en daarin zit 0,8mg per sigaret. Uit mijn hoofd heeft een Marlboro sigaret iets meer nicotine met 0,9mg. Dus verdubbel het aantal tomaten, dan zit je er aardig aan. Dat zijn ook wel aardig wat tomaten die je dan weg moet stouwen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, halveer het aantal tomaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh oke, dat zou best kunnen. De bron die ik had was Engelstalig, ik kan me goed voorstellen dat in Nederland andere hoeveelheden gelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: het is inderdaad de plant, met name in de bladeren, waar de hoge concentraties nicotine zitten. Logisch: de plant wil niet opgegeten worden door insecten of grazende dieren, dus beschermt zijn blaadjes met een gif. De vruchten moeten juist opgegeten worden door dieren, die de zaadjes zullen verspreiden met hun uitwerpselen, dus daarin zit geen (of erg weinig) nicotine. Prachtig, toch...? Trouwens, + voor Fynnya, al is het maar voor al die wiskunde... (^_^)