kan je eten uit een terra cotta potje?

Ik wil cupcakes bakken in een terra cotta potje, maar is dit voedseltechnisch wel verantwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6K

Antwoorden (3)

Ja hoor als het goed schoon is of gewoon nieuw. De oven maakt alle eventuele bacteriën dood en je kunt ook koken in een römertopf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, voor gebruik dien je eerst de terracotta potjes goed schoon te maken licht in te vetten en 3 tot 4 maal te verhitten op 200˚C gedurende 20 minuten. Na afkoelen kun je dan de terracotta bloempotjes gebruiken voor je cup cakes.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je de potjes goed schoonmaakt, is er voedseltechnisch geen probleem, het vooraf verhitten is bedoeld om het vocht uit het potje te krijgen en om te controleren of het potje niet barst. Doe dat dus wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een bijzonder tricky vraag!

Een terracotta potje is in principe prima geschikt om voedsel te bereiden, maar niet elk potje zou hiervoor gebruikt moeten worden.
Om te beginnen: terracotta komt uit het Italiaans, en betekent letterlijk "gebakken aarde", dus als het échte terracotta is, het potje is al in een oven op zeer hoge temperatuur gebakken, en is in principe veilig voor gebruik in de oven. Het zal dus niet zo snel barsten.

Als je van plan bent om een bloempotje te gebruiken, dan zou ik dat absoluut afraden. De aarde waarmee een bloempotje gemaakt wordt is geen speciaal aarde bedoeld om voedsel te bereiden en kan allerlei stoffen bevatten die je gezondheid ernstig kunnen schaden: zware metalen (lood, arseen, chroom...), dioxines (zeer gebruikelijk in kleigrond), vreemde smaken... noem maar op. Als je zo'n potje vult met vochtig, vet voedsel en dit vervolgens in de oven stopt, is er een grote kans dat de schadelijke stoffen uit het potje in je voedsel terecht komen (dat fenomeen staat bekend als "migratie"), en dat is écht niet gezond op de lange termijn.

Gebruik alléén en uitsluitend materialen die het bekende logo met het vorkje en bekertje dragen (zie foto), dat betekent dat het geschikt is om voedsel te bereiden (kan je ook vinden op plastic bekertjes, borden, schalen...)
In het geval van terracotta voorwerpen, zijn deze meestal voorzien van een glazuur laag aan de binnenkant om te voorkomen dat vocht en vet in het materiaal dringt, en andersom ook: om te voorkomen dat het materiaal schadelijke stoffen afgeeft.
De buitenkant blijft 'kaal' om het materiaal te laten ademen, en eventueel opgenomen vocht te laten verdampen. En voorwerp van terracotta dat helemaal geëmailleerd is, kan niet tegen grote temperatuur schommelingen: als het water in het maateriaal bevriest, dan barst het omdat het ijs uitzet, en als het materiaal in de oven gaat, dan barst het ook omdat de ontstane damp niet kan ontsnappen en de interne druk toeneemt totdat het voorwerp barst of scheurt.
Je hebt uiteraard voorwerpen die niet geëmailleerd zijn, en toch gebruikt kunnen worden om te koken, maar dat is eerder uitzondering dan regel, maar ik vind ze ontzettend onhandig en moeilijk schoon te krijgen na gebruik.