ik heb een bakvorm maar hij is te groot weet iemand hoe ik dit kleiner kan maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
19.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in welk opzicht is hij te groot?
staat het zo in het recept?
past hij niet in je oven?
of iets anders?

Antwoorden (4)

Je kunt een bakvorm niet kleiner maken maar vaak kun je er wel minder deeg/beslag in doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft de vraagsteller een pakje waar bij staat dat het in een vorm van bijv 20 cm doorsnede moet en heeft vraagsteller alleen een vorm van bijv 28 cm doorsnede en dan krijg je dit soort vragen. Het kan ook dat de bakvorm te groot is voor de oven maar dat is dus iets anders.
Je kunt zelf een bakvorm maken van aluminiumfolie of je zet iets in je vorm die te groot is en maakt hem op die manier kleiner (een rand bakpapier of alu-folie met daaromheen bonen/rijst bijvoorbeeld), de zijkanten van je taart worden dan waarschijnlijk niet zo mooi als wanneer je een goede maat bakvorm hebt, maar het is een mogelijkheid.

En als je het niet erg vind dat je taart of ander baksel lager maar groter in diameter word zou ik het er gewoon bij laten. Let dan alleen even op dat je het minder lang in de oven zet: dunner is eerder gaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zelf doe ik er een prop bakpapier op 1 van de uiteinde v.d bakvorm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat jij een cakeblik bedoelt?
Hangt van de bakvorm af, van het materiaal en van de vorm. En is je oven te klein voor de bakvorm, of je bakvorm te groot voor datgene wat je wilt bakken?

Bij een muffinvorm kun je een siliconenvorm gewoon bijknippen, dat zijn immers losse vormen en het maakt weinig uit of je er nu 10 of 6 in kwijt kunt. Zolang de randen maar blijven staan. Als het een siliconen cakevorm is, dan kun je hem in theorie doorknippen en een beetje in elkaar schuiven, maar dan moet je de binnenkant goed bekleden met bakpapier of aluminiumfolie en moet je cakebeslag ook niet al te dun zijn. Al zou ik dat niet echt aanraden.

Metalen cake- of taarvormen kun je niet gemakkelijk zelf kleiner maken. In theorie kan natuurlijk alles, maar als hij niet in je oven past, is het vele malen gemakkelijker én goedkoper om gewoon een kleinere bakvorm te kopen.

Is het probleem niet dat hij niet in je oven past maar dat je de vorm te groot vindt voor datgene wat je wilt bakken, dan zijn er al zinnige adviezen gegeven in eerder antwoorden. Je kunt dan 'lege vulling' gebruiken als pitten of droge pitten of erwten (moet tegen hitte kunnen zonder aan te branden of eventueel te gaan poffen) in een deel van je vorm, en het andere deel voor je taart of cake. Je kunt ook iets anders gebruiken als tegengewicht, op deze site gebruikt iemand een lepel om wat aluminiumfolie te stutten: http://www.debakparade.nl/2012/11/wjdw-bakvorm-kleiner-maken.html.

Bij een springvorm zul je flink moeten improviseren met folie om hem kleiner te krijgen en de vorm ook nog netjes rond te hebben. Ik denk dan eigenlijk dat je beter een grotere taart(bodem) kunt bakken die je dan óf dunner maakt, óf je maakt een grotere en als je echt minder taart nodig hebt, snij je hem bij of en maak je iets anders van de restjes, of je maakt in z'n geheel een grotere taart en je bewaart stukken die je over hebt in de vriezer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm eigenlijk geef je dus precies hetzelfde antwoord als de eerder antwoordgevers maar vul je het aan met dat je siliconen muffinvormen kan doorknippen en zelfs een siliconen cakevorm kan doorknippen en op elkaar schuiven met bakpapier? Vind je dat werkelijk niet zelf een beetje een vergezocht antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste raad ik niet aan, dat eerste heb ik zelf ook gedaan. Ik heb een combimagnetron, dus die is niet zo groot. Het viel me op dat de andere antwoorden alleen ingaan op het kleiner maken van de ruimte IN de bakvorm, en niet op het fysiek verkleinen van de bakvorm. Met een siliconenvorm kan dat prima, en die optie was nog niet genoemd. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, dus nee, dat vind ik niet vergezocht.