Kun je sinaasappelrasp vervangen door iets anders?

Ik las het in een recept voor kerststol, maar heb geen sinaasappels in huis.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
24K
Amadea
9 jaar geleden
Heb je wel bigarreaux?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt het er ook prima uit laten, de smaak wordt uiteraard iets minder fris maar er zijn genoeg recepten zonder sinaasappel en/of citroenrasp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou een deel van het vocht kunnen vervangen door sinaasappelsap. Dat is wel veel minder bitter dan rasp, maar dan heb je toch iets sinaasappeligs.

Het beste antwoord

Je hebt enkele alternatieven:
Als eerste kan je de sinaasappelschil er gewoon uitlaten, je zal hierdoor wel de typische sinaasappelsmaak moeten missen maar ja...
Ten tweede kan je de ene of andere appelsienlikeur toevoegen zoals Cointreau of zo.
En ten derde kan je een andere zeste gebruiken zoals van mandarijntjes, clementines of zelfs citroen. Maar ook hiermee zal je natuurlijk een andere smaak creëren. En tot slot kan je er ook wat sinaasappelessence aan toevoegen, als je er hebt natuurlijk.
Nu zal de aan- of afwezigheid van de zeste niet veel uitmaken voor die kerststol daar dit er toch al heel wat smaken in zitten. Dus voor een stol zou ik me er geen zorgen over maken en ze er gewoon uitlaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wat is een 'zeste' ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vakterm voor sinaasappelrasp (of van een andere citrusvrucht)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt voor alle tips. Dan laat ik het er gewoon uit.

Andere antwoorden (1)

Daarvoor in de plaats kan je echte sinaasappelmarmelade gebruiken, en dan minder suiker erbij doen. In marmelade zit ook die specifiek bittere sinaasappelschilsmaak.
Amadea