Wat is de beste bereidingswijze om vitaminen en de voedingswaarde van voedsel te behouden?

Koken in water is wat betreft het behoud van vitaminen niet ideaal. Andere (gezondere) bereidingswijze voor voedsel zijn o.a. met een stoomkoker, oven, multicooker of een grill. Welke hiervan zorgt het best voor het behoud van vitaminen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Als het behoud van vitamines je grootste zorg is, dan moet je inderdaad zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt, de bereidingstijd zo kort mogelijk blijft, en de vitamines niet weggewassen worden.
Het beste kan je dan je groente in niet al te klein gesneden stukken (anders verliezen ze alsnog veel vocht), maar dan ook niet te groot (anders wordt de bereidingstijd te lang) op een rooster in een pan met een bodempje kokend water bereiden. Deksel erop, en wachten totdat je zelf vindt dat je groeten voldoende gaar is om te eten.
Zout voeg je ná het koken toe, het liefst als de groeten al op je bord is, want als je het zout toevoegt vóór het koken, trek je alle vocht en vitamines uit de groente.

In de magnetron met een heel klein beetje water is ook een prima optie, maar ik vind zelf lastig om de tijd te bepalen, en vaak laat je de groente te lang koken.

Grillen is ook een uitstekende optie, en wat smaak betreft geeft het een extra dimensie aan je groente. Een aubergine of een courgette in dikke plakken gesneden en op de grill gegaard is onwijs lekker, en wat vitamines betreft maakt heel weinig verschil met stomen.

In ieder geval, voldoende koken is ook belangrijk voor de voedingswaarde. De vitamines die in je voedsel zitten, moeten door je darmen kunnen worden opgenomen, en dat gaat moeilijker met ongekookte voedsel. Makkelijk voorbeeld: een gekookte winterpeen bevat minder vitamine A dan een rauwe, maar je lichaam kan 2 of 3 keer zo veel vitamine A meer uit de gekookte peen halen dan uit de rauwe.
Dat geldt overigens ook voor andere voedingsstoffen: gekookte eiwitten zijn veel beter verteerbaar, en groente bevat vaak stoffen die de opname van de voedingsstoffen negatief beïnvloeden, totdat deze door het kookproces geïnactiveerd worden.
Voor de vezels is er geen verschil of ze gaar of niet gaar zijn. Ze worden wel zachter, dat sowieso...

Een snelkookpan is eigenlijk de beste optie: hogere temperatuur dan in een normale pan, maar de nodige tijd is zó kort, dat de vitamines zeer goed worden behouden. Maar net zoals met de magnetron, moet je deze goed leren gebruiken, anders gaat het heel snel fout en is je groente helemaal doodgekookt.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 8 uur:
In een oven wordt warmte gedragen door droge lucht. Er vormt zich een korst op je groente, en hierdoor dringt de warmte langzamer in, waardoor het garen lager duurt, en dat is funest voor de vitamines. Met stomen wordt de warmte door damp gedragen, dus efficiënter en zonder vorming van korst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Duidelijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, dat is een mooi compliment, hartstikke bedankt!!
Ik zou zeggen, dan moet je vaker al mijn andere antwoorden lezen, ik wordt daar wel vrolijk van... (^_^)

Andere antwoorden (2)

Stomen is voor groente het beste. Daarmee zijn ze snel klaar en blijven de meeste vitamines behouden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Met stomen gebruik je minder vocht, bij gewoon koken lossen allerlei vitamines op in het water. Bij een oven is de temperatuur veel hoger, volgens mij is dat ook niet zo goed voor vitamines. Maar dat weet ik niet elemaal zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn antwoord onderaan. In de oven heb je droge warmte dat gedragen wordt door warme lucht. Er zal zich snel een droge korst aan de buitenkant van je groente vormen, en vanwege de korst dringt de warmte langzamer in je product, waardoor het langzamer gaar wordt, en dat is funest voor het behouden van de vitamines, ook al heb je relatief weinig verlies van sappen.
Als je stoomt, heb je geen warme lucht dat niet in je product kan dringen, maar warme damp, en damp dringt snel en diep in de groente zonder een droog korstje te ontwikkelen. Als je niet te lang stoomt, heb je ook geen verlies van sappen. Grillen is een soort van extreme vorm van ovenbereiding: je krijgt heel snel een korst, en er wordt heel veel warmte afgegeven door een metalen plaat. Omdat metaal de warmte heel goed geleidt, wordt je groente ondanks de korst toch heel snel warm, en dus gaar. Vandaar dat met grillen je groente toch sappig blijft.
De voedingswaarde van voedsel wordt bepaald door verschillende voedingsstoffen. Als je het hebt over voedingswaardeverlies door koken, bedoelt men over het algemeen het verlies aan in water oplosbare vitamines, zoals vitamine, B en C. Hoe langer de voeding in aanraking komt met water, (dus ook bij wassen, zeker als de groente/het fruit is gesneden) hoe meer van deze vitamines dus zullen verdwijnen. Ook mineralen zijn deels in water oplosbaar.
De vitamines A, D, E en K zijn in vet oplosbaar en zullen door wassen en koken niet verdwijnen. Wel gaan de smaak en het uiterlijk door een lange bereidingstijd achteruit. Over het algemeen kun je wel stellen dat een korte bereidingstijd de voorkeur geniet en hoe minder water er gebruikt wordt, hoe beter voor het behoud van kleur, smaak en het behoud van in water oplosbare vitamines en mineralen. Stomen is daarom een goede bereidingswijze.