hoelang is een zelfgemaakte energiereep houdbaar?

Voor een lange wandeling ( 2 maanden onderweg) wil ik deze keer zelf energierepen maken. Normaal kocht ik ze altijd, maar ze zijn erg prijzig en ik vind ze eigenlijk bijna nooit echt lekker. Nu heb ik een aantal recepten gezien die mij wel lekker lijken. Maar nu is mijn vraag hoe lang blijven deze houdbaar? Het zijn ingredienten die je normaal los van elkaar buiten de koelkast bewaard en langere tijd goed blijven. Maar is dit ook zo als je er mee gaat experimenteren? Ik zal dus geen opgeklopt ei wit of melk gebruiken (of kan dat wel?).

Ik zal niet voor 2 maanden repen gaan meenemen , maar in ijsland waar ik ga wandelen zijn erg weinig punten op mijn route waar ik eten in kan kopen en heb dus wel flinke voorraad nodig...

wie heeft het antwoord op mijn vraag en misschien nog een leuk recept ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.7K

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan met wat voor ingredienten ze maakt uiteraard.
Maar in dit recept gebruiken ze alleen noten, ontbijtgranen, gedroogd fruit en honing: http://www.thekitchn.com/recipe-hack-nutrigrain-fruit-a-68712
Er staat bij dat ze enkele weken te bewaren zijn in een luchtdicht bakje.
Je kunt ze ook invriezen tot het moment dat je op reis gaat. Dan zijn ze dus na ontdooien een paar weken houdbaar.
Een product met bovenstaande ingredienten is echt wel even te bewaren, denk dat ze de 2 maanden wel bijna halen hoor. Je ruikt of ziet vanzelf wel wanneer ze minder worden.
Ritsuka
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

misschien is dit wel iets voor je en je kan er variaten van maken met tuttie frutie /abrikoosjes /cranberry ,gemengde noten
100 ml zonnebloemolie
265 gram honing
315 gram havervlokken
75 gram sesamzaad
160 gram dadels
90 gram pecannoten
Bereiding
Doe alle ingrediënten bij elkaar in een diepe kom en roer goed door elkaar tot een kleverige massa. Vet een bakblik in en verdeel de massa hierover.Bak dit gedurende 40 minuten in een oven op 150 graden. Controleer af en toe op kleur.
Laat de flapjack iets afkoelen en snijd het dan in handzame blokjes of in repen.
Bewaar de flapjacks in een goed sluitende trommel op een koele plaats. Dan is het ca. 10 dagen houdbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonnebloemolie komt de houdbaarheid niet ten goede. Kun je niet beter kokosolie gebruiken? Die is veel stabieler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compensatieplus want die min moet maar eens uitgelegd worden.