wat is de goeie temperatuur om een ei te pasteuriseren, kan dat ook in een stoomoven?

Ik wil eieren zelf pasteuriseren met behulp van mijn stoomoven. Welke temperatuur is de juiste en hoelang moeten de eieren in die temperatuur blijven om de eieren goed te pasteuriseren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.9K

Antwoorden (1)

Dat luistert erg nauw, want de juiste temperatuur ligt gevaarlijk dichtbij de temperatuur waarop ei stolt (82°C), en ik vermoed dat je mikt naar vloeibaar gepasteuriseerde ei, toch?

Vanuit een wettelijk oogpunt wordt er gewerkt met 2 standaards:
- HTST (High Temperature, Short Time) en dat is 72°C gedurende tenminste 15 seconden.
- LTLT (Low Temp, Long Time) en dat is 63°C gedurende tenminste 30 minuten.

Industriële machines gebruiken vrijwel altijd de HTST methode, omdat het veel sneller is, maar ik denk dat in de situatie die je omschrijft, kan je beter gaan voor de LTLT procedé.

LET OP: de temperatuur van 63°C moet bereikt zijn in de gehele eimassa, en dan pas beginnen de 30 minuten te tellen. Idealiter heb je een systeem om het ei onder roering te houden, maar dat is lastig in een thuis situatie.
Ook een buitengewoon belangrijk aspect is de nabesmetting. Als je het ei uit de oven haalt, dan moet het direct luchtdicht afgedekt worden, en snel afkoelen.
Daarna is het ei onder koeling (max. 7°C) in theorie tot 5-6 weken houdbaar, maar dat geldt voor industrieel geproduceerd ei.
Als ik jou was zou ik het beslist niet langer dan 2 weken houden, en eenmaal "aangebroken" binnen 3 dagen gebruiken (mits altijd goed gekoeld)

Dus het antwoord is "ja", in theorie kan, en hierboven lees je hoe, maar ik vind het persoonlijk hooguit een leuk experiment om thuis een keer te proberen, zonder te veel toegevoegde waarde en grote risico's.
Wil je het proberen? Prima, maar wees aub erg voorzichtig!!