Laat het vlees eerst op kamertemperatuur ( 18-20 gr.)komen.
Wrijf het in met peper. Het zouten kun je beter op het bord doen na het braden.
Leg het in een lage braadslede , waarin je de boter en wat olie al heet hebt laten worden, en overgiet het met het mengsel van olijfolie en gesmolten boter.
Schuif de braadslee in de hete oven, die staat afgesteld op 240 graden.

De braadtijd: in geen geval te lang want rosbief moet mooi doorbloed blijven. Tel op 15 à 18 minuten per halve kilogram vlees.

Overgiet regelmatig en keer de roastbeef eens om.

Prik echter onder geen voorwaarde in het vlees. Laat na het braden 15 tot 20 minuten rusten, ingewikkeld in aluminiumfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het beste kun je een vleesthermometer gebruiken. Deze steekt je in het dikke stuk van het vlees, de oven op 180, en naar gelang de gewenste roodheid laat je hem in de oven. Denk aan 30 minuten voor medium en 45 minuten voor medium well.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg de rosbief 1 a 2 uur vooraf uit de koelkast. Smeer dan zout en peper in de rosbief en braad deze eerst goed aan in boter en olie. Daarmee krijg je een mooie buitenkant.

Dan de rosbief in de oven op 180-190 graden ongeveer 20-25 minuten voor rose. Af en toe bedruipen met het braadvocht. Daarna onder alufolie nog even 10 minuten laten rusten.

In de braadslee kun je er eventueel champignons en tomaatjes bij leggen.
paulus811