Kan ik patat in de koekenpan bakken

Kan ik patat gewoon in de koekenpan bakken ? Waar moet ik goed op letten ? En hoeveel olie moet erin (cm) ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
24.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een diepere pan ivm spatten.

Antwoorden (2)

in een koekenpan is moeilijk, is te laag.
je kan beter de wok pakken, daarin een laagje zonnebloemolie er in, goed heet laten worden, een stukje broodkruim in de olie gooien om te kijken of het heet genoeg is en dan de patat er in.
blijf er bij staan, neem de schuimspaan, die ronde met gaatjes, en na een paar minuten zijn ze klaar, tenminste als het voorgebakken friet uit de diepvries is. haal ze uit de pan op keukenpapier op een diep bord en daarna zout er op strooien. neem een schoon bord en doe de patat daarop.
klaar.

advies: niet weglopen, je wil geen brand hebben, let op hoe bruin ze worden, wil je daarna meer patat bakken, dan moet je weer op laten warmen, niet in de halfwarme olie patat gooien, eerst weer opwarmen.

eet smakelijk!

Toegevoegd na 1 dag:
wat ik vergat, als je vaker friet wilt bakken, dat het dan goed werkt in een hele zware (braad-)pan van gietijzer, deze zijn ook hoger en kan je met 3 liter zonnebloemolie vullen en opwarmen, broodkruim truc niet vergeten, waarin je ook meer friet kan bakken tegelijk (en eventueel kroketten/ frikadellen).
zulke pannen zijn te vinden bij een kringloop winkel, voor niet te veel geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, @vandem:, dat werkt goed met gebakken aardappelen, niet met friet. friet bak je in hele olie, zonnebloemolie is daar prima geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus52 ik moet je teleurstellen maar zonnebloemolie is NIET geschikt om te frituren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wwdiver: ik frituur al vele jaren in zonnebloemolie, dat werkt prima en is smakelijk. jij houdt kennelijk van ossewit! sinds jaar en dag afgeraden door iedereen die gezond wilde frituren. quote van @wwdiver uit de bron:
"Geef mij dan maar een frietje gebakken in ossewit. Veeeeeeeeeeel lekkerder, en ja niet zo gezond maar twee of drie keer per jaar moet dit kunnen vind ik." het niet te vergeten punt is natuurlijk ook: hoe vaak frituurt men, of eet gefrituurd lekkers ?
afgezien van de mensen die *niet frituren*, zullen er maar heel weinig mensen zijn, die dit slechts 2 of 3 keer per jaar doen... dus: niet gezond ossewit! http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/patat-bakken-zonnebloem-olie.398154
Het antwoord op deze vraag kan vrij simpel klinken maar is niettemin een waarheid als een koe: Nee!
Waarom denk je dat er friteuses zijn?
Frietjes worden gebakken in een friteuse omdat je zo je temperatuur in de hand hebt naargelang je ze voor- dan wel afbakt.
Een ander voordeel van een friteuse is dat ze stukken veiliger zijn dan een pan of ketel tjokvol met hete olie of vet op een open vuur!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wwdiver: friteuses zijn voor gemak en verkoop = omzet = winst.
mijn ervaring is dat een friteuse kapot gaat en dan wéér vervangen moet worden, dat heb je niet met een gietijzeren, zware dus niet gevaarlijke en zeker "niet tjokvol met olie te vullen", stevig op het fornuis staande pan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het zo stelt waarom dan nog moeite doen om te koken?
Ga dan alle dagen naar de frituur of restaurant (is goed voor de horeca), dan hoef je niks te kopen en kan er niks kapot gaan.
En als je die gietijzeren pot veilig vindt moet je maar eens gaan praten met de pompiers....