Wat is de meest gezonde olie om mee te bakken,wokken etc. en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.4K

Het beste antwoord

Voor je gezondheid heb je meerdere vetzuren nodig, zowel verzadigde als onverzadigde. Er zijn zelfs een paar essentiële vetzuren, die het lichaam niet zelf kan maken.

Om te bakken meng ik daarom zelf gelijke delen kokos-, sesam- en olijfolie. Dat levert een bakolie op die goed tegen hitte kan, niet snel ranzig wordt en goed smaakt. Het is even wat werk, vooral omdat je de kokosolie iets moet verwarmen, maar met een liter kun je een hele poos vooruit.

Arachideolie is een goed alternatief dat minder moeite kost en ook goed smaakt, zeker bij wokgerechten.

Mais- en zonnebloemolie zijn ongeschikt als bakolie. Er worden aan deze meervoudig onverzadigde oliën cholesterolverlagende eigenschappen toegeschreven maar in werkelijkheid verhogen ze het cholesterolgehalte van de weefsels. zo hebben onderzoekers vastgesteld. je hebt er weliswaar iets van nodig maar de hoeveelheden linolzuur die we gemiddeld met onze voeding binnenkrijgen werken juist hart- en vaatziekten en kanker in de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat wel redelijk te mengen dan? Vooral die kokosolie die vast wordt, lijkt me lastig. Gaat dat niet klonteren of neerslaan nadat je het gemengd hebt? Als 't goedje goed houdbaar is, ga ik het ook eens proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smeltpunten van kokos, sesam- en olijfolie zijn respectievelijk 26, -5 en -6 graden. Dan kom je gemiddeld uit op een graad of 5, dus in jouw keuken zal het met stollen van dat mengsel wel meevallen, ook al kom je al zoekende wat afwijkende waarden tegen voor de smeltpunten. Af en toe schudden doet wonderen en dat is voor gebruik ook wel aan te bevelen omdat de soortelijke gewichten van de verschillende oliën niet helemaal hetzelfde zijn. Dat kun je ook zien, hoewel die lagen niet helemaal uit de vetsoorten maar meer uit de verschillende vetzuren bestaan. Boeiende goedjes, die spijsoliën. :-) Bij keukentemperatuur is het mengsel vele maanden goed houdbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan heb je denk ik wel de geurarme kokos olie/vet? aangezien sesam ook al wel een bepaalde smaak heeft, toch? of is sesam er ook in een smaakloze versie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik hiervoor inderdaad een ontgeurde kokosolie van biologische kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus!

Andere antwoorden (7)

Meestal zonnebloemolie omdat die minder verzadigde vetten bevat en meer meervoudig onverzadigde vetten.

http://www.allewokrestaurants.nl/wokken.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan heb ik het wel over het verschil tussen pindaolie en zonnebloemolie, aangezien die het meest worden gebruik voor wokken.

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=616

Toegevoegd na 2 dagen:
In de link staat ook beschreven waarom men vaak wokt met pinda- zonnebloemolie. Deze zijn bijna smaakloos waardoor het wok gerecht beter tot zijn recht komt, en dat is de reden waarom het veel gezondere olijfolie niet geschikt is.

De zonnebloemolie is gezonder dan de pindaolie vandaar mijn keus.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het is wel zo dat je niet hoger dan 180 graden mag verhitten omdat er schadelijke stoffen vrijkomen, maar dat is met wokken in ieder geval niet het geval.

Dit geldt ook vooral met frituren.

Toegevoegd na 2 dagen:
En dan niet hoger dan 180 graden voor lange duur (Meer dan een half uur).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Javeh, heb je een link?
Bijna alle aziaten en restaurants die ik ken koken/wokken/frituren en bakken met zonnebloemolie namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik dit nu allemaal lees hebik het idee dat alle aziaten allang dood hadden moeten zijn: http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.3e.php http://www.fonteine.com/bakken_braden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog erger staat er dat linolzuur ontstekingen aan onze vaatwanden veroorzaakt, dus mensden die Becel eten maken zichzelf lapot in plaats van dat ze goed zorgen voor hun gezondheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erger nog staat er dat patat bij 175 graden bakken al gevaarlijke is... je gaat tegenwoordig echt overal dood aan...
Olijfolie staat geloof ik bekend als de gezondste olie (en palmolie is de slechtste). Je moet wel van de (sterke) smaak houden.

Dit vond ik op wikipedia: "Olijfolie wordt als een gezond voedingsbestanddeel beschouwd. Dit heeft twee redenen. Een reden is dat de olie rijk is aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, welke de neiging hebben de kwalijker vetten in het menselijk lichaam te vervangen. De tweede reden is dat zich in olijfolie een aantal stoffen bevinden, zoals natuurlijke anti-oxidanten die cellen beschermen tegen veroudering. Om deze redenen kan het, zelfs bij een vetarm dieet nog steeds zinvol zijn om olijfolie te nuttigen."

Hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Op zich een goed advies, maar neem wel olijfolie die geschikt is om in te bakken. Veel olijfolies zijn alleen geschikt voor koud gebruik omdat ze al bij lage temperatuur verbranden. En bakken in verbrande olie doet meer kwaad dan goed.
Arachideolie (pindaolie) is het meest geschikt om mee te bakken en wokken, omdat deze zeer sterk kan worden verhit. Bij verhitting ontstaan in verhouding tot andere oliën weinig schadelijke stoffen.
bamibal
12 jaar geleden
kokos olie, het schijnt iets met hele kleine "vet" moleculen te maken hebben die je lichaam niet kan opslaan maar verder wel alle gezonde dingen van vetten heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
je lichaam verbruikt alle aangeboden energie uit het vet, je haalt het maximale eruit en de rest slaat niet op als vet (sorry, maar heb geen zin om te googlen, dit was wat ik van eerder google op kokosolie nog weet)

Toegevoegd na 10 uur:
Kokosolie is een soort vet dat afkomstig is van de kokosnoot. Het wordt verkocht in potten of flesjes. Wanneer kokosolie koud is, neemt het een vaste vorm aan. Bij warmere temperaturen zal het vet vloeibaar zijn. Belangrijk is om bij aankoop van kokosolie erop te letten dat je een ongeraffineerde soort koopt. Vanwege de gezonde eigenschappen van kokosolie wordt deze olie ook wel de gezondste olie ter wereld genoemd.

Kokosolie heeft een lager gehalte aan calorieën dan andere vetten. Wanneer je alle vetten die je normaal gesproken per dag gewend bent te gebruiken vervangt door kokosolie, dan heb je al het voordeel van een verminderde inname van calorieën. De vetten in kokosolie zijn van een middellange keten, waardoor ze gemakkelijker door het lichaam worden opgenomen. Kokosolie bevat geen transvet, de gevaarlijkste soort vet, die berucht is vanwege de schadelijke gevolgen voor hart- en bloedvaten.

Wanneer je een langzaam metabolisme hebt, dan zul je minder energie hebben. Doordat kokosolie de verbranding versnelt, heeft men meer energie, waardoor men meer gaat doen en de verbranding nog meer wordt gestimuleerd. Gebrek aan energie is één van de grootste oorzaken van inactiviteit en zal gewichtstoename tot gevolg hebben. Door minder energie heb je minder zin om dingen te ondernemen. Mensen die kokosolie gebruiken geven aan beduidend meer energie te hebben, dan voordat zij kokosolie gingen gebruiken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"het schijnt iets", "ik heb geen zin". Tja, dan heb ik geen zin om te plussen, als jij geen zin hebt om je antwoord voldoende te motiveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel een dikke plus waard. +
Mijn vrouw wokt alles in zonnebloemolie.En wok olie heb ik nog nooit gezien in Thailand.Ze doet bij de olie wel wat knoflook en andere kruiden om het geheel lekker te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer gelezen in een blad dat koolzaadolie de gezondste olie is.

Ook dat het de hoogste verbrandingsgraad heeft

Toegevoegd na 1 uur:
Tik het maar eens in op google dan krijg je er alle informatie over die er is. Het heeft de minst verzadigde vetten en heeft omega 3. Het is gewoon de allergezondste olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de gezondheid zijn OOK verzadigde vetten nodig. Als deze de minste heeft, is dit zowat de meest ongezondste olie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel OOK goed lezen hoor. Het heeft de minst verzadigde vetten. Dan krijg je nog genoeg binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat het de juiste verhouding is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij weet t zo goed dat ik je niets meer hoef te vertellen gezien je reactie dat dit zowat de meest ongezondste olie is. Mij hoor je niet zeggen dat IK het weet. Ik zeg alleen wat ik gelezen heb in tegenstelling tot jou schijn jij het beter te weten dan iedereen. Zonder te vermelden of je het ergens gelezen hebt of een andere bron. Heb jij niet nodig kennelijk. Maar ik heb je hier al meer zo bezig gezien. Zegt erg veel over jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik heb een keer gelezen" is nou ook niet bepaald een bron te noemen. Daarnaast probeer ik geen feiten te presenteren, maar slechts een redenering (misschien een wat sterke, maar meer dan dat is het niet). Daar hoef ik geen bron bij te noemen. Opmerkingen over hoe ik al dan niet bezig zou zijn, zijn pogingen mij slecht af te schilderen, zodat wat ik zeg minder/niets waard zou zijn. Dat zegt niets over mij, maar over de persoon die de opmerkingen maakt. Ad hominem heet dat.
Mijn keuze:

1) kokosolie
2) palmolie
3) olijfolie

De slechtste olie die je kunt gebruiken is in mijn optiek zonnebloemolie. Je wilt niet weten wat er allemaal voor chemische stoffen in zitten om het een lekker geurtje en kleurtje te geven. Hoe warmer je het maakt, hoe toxischer het ook wordt. Maar zelfs koud zou ik deze olie sterk afraden.

Kokosolie is veruit de beste. Ook geschikt om mee te frituren. Waar je andere olie na 10 keer keer frituren moet vervangen, kun je met kokosolie gewoon verder gaan.
Af en toe even filteren, en je kunt er vele maanden mee frituren. Het is ook de meest gezonde olie voor het lichaam.

Olijfolie is prima, maar het nadeel ervan is dat het een sterk overheersende smaak heeft. Ik heb daar geen probleem mee, maar sommige mensen klagen dat het vlees te veel naar olijven gaat smaken. Persoonlijk gebruik ik olijfolie het liefst over koude gerechten.

Het is geen olie, maar in roomboter kun je ook uitstekend bakken. En roomboter is helemaal niet zo ongezond als men je wil doen geloven. Wel zorgen dat het tijdens het bakken niet verbrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat, al die angst voor verzadigd vet is ongegrond. Overigens kun je boter klaren (ghee) als het heter moet. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gooi soms ook wel eens een beetje kokosolie in een smoothie! Het is gewoon super gezond spul. Ik neem dan wel de meest biologische, dus geen ontgeurde kokosolie. Ghee heb ik nooit gebruikt en derhalve geen ervaring mee, maar lijkt me een prima idee.