Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is beter voor t behoud van vitamines in fruit: koken of stomen?

Ik maak vaak sap van bessen, bramen, druiven etc. Soms mbv een stoompan. Je verhit water en dan barsten de vruchten, die in een inzetpan zitten open, het sap komt eruit, gaat in flessen en blijft jaren goed. Er gaat wel vrij veel tijd overheen dat t fruit verhit is. Verdwijnen de vitamines dan?

Een andere methode is sap uit de sapcentrifuge verhitten en daarna suiker toevoegen, zodat je jam op siroop krijgt.
Meestal verhit je tot kookpunt, voegt suiker etc toe, wacht tot het weer kookt, dit doe je minuut of 2 a 3 en dan is t klaar om in potjes te doen.

Mijn vraag: bij welk proces hou je meer vitamines over:
stomen of kort koken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De methode maakt in dit geval niet uit omdat je het sap ook gebruikt. Bij groente maakt het wel uit omdat je het kookwater van groenten weggooit en daarmee de vitamines.

Sommige vitamines worden bij een hoge temperatuur afgebroken. Kort koken of kort stomen; voor het behoud aan vitamines is de tijdsduur en temperatuur vooral van belang.

Toegevoegd na 2 minuten:
Normaal gesproken is de methode bij stomen korter. Als je het fuit sneller op het kookpunt brengt in een gewone pan op het vuur, dan is dit de beste methode.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je ook welke vitamines afgebroken worden en welke niet? En bij hoeveel minuten? Dit soort specifieke antwoorden zoek ik, liefst met onderbouwing;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat dus om de duur van het proces, niet om de methode?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding