Van welk vlees en hoe wordt "nagelhout" gemaakt in Drenthe?

Nagelhout is gedroogd vlees. Maakt men in alle provincies nagelhout en wat zijn de verschillen, kruiden en zo. En heet het dan ook overal nagelhout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.6K

Het beste antwoord

gedroogd rundvlees, dat is "nagelhout".
alleen in oost nederland (achterhoek, twente, salland en drenthe) zijn nog een twintigtal slagers die dit authentieke produkt maken.
lang geleden werd het geëxporteerd naar zuid-afrika door de eerste nederlanders die in de kaap aankwamen. het was erg belangrijk dat voedsel gedurende lange tijd houdbaar en dus eetbaar was. er waren immers nog geen koelkasten of diepvriezers.

in zuid-afrika wordt gebruik gemaakt van rund-, koedoe- en struisvogelvlees, nu heet het biltong.

uit de bron: http://www.kaapstadmagazine.nl/r
Zuid-Afrikaanse biltong is de ideale snack voor tussendoor.
Biltong. Je ontkomt er niet aan tijdens je bezoek aan Zuid-Afrika. Het is een populaire Zuid-Afrikaanse specialiteit en de perfecte snack voor tussendoor. In iedere supermarkt vind je deze heerlijke snack, gemaakt van gedroogd rundvlees, wild of gevogelte. Ook wij kunnen deze lekkernij zelf maken. En dat gaan we ook doen!

uit de bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nagelhout
Nagelhout (Nedersaksisch: neagelhoalt/-holt/-hoolt) is aan de lucht gedroogd rundvlees, nog het meest te vergelijken met rookvlees. Het is een typisch streekproduct en wordt nog door enkele slagers in het oosten van Nederland geproduceerd, met name in de Achterhoek, Twente, Salland en delen van Drenthe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nagelhout is gedroogd rundvlees en wordt alleen nog in het oosten van ons land gemaakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nagelhout
11 jaar geleden
Drents Nagelhout (“Drents naegelholt”) De “naegelholt” is gedroogd rundvlees, dat zijn specifieke smaak krijgt door rijping en zout. Na de rijpingstijd wordt het vlees gezouten en vervolgens luchtdicht verpakt. De komende zes weken krijgt het zout de tijd om goed in te werken. Tijd bepaald de smaak. Na 6 weken wordt het vlees uit de verpakking gehaald en krijgt het de tijd om in te drogen. Dit duurt ongeveer 6 weken. Na een periode van ongeveer maanden is het nagelhout klaar voor consumptie.

Recepten vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nagelhout is gemaakt van een 2 tot 4 jaar oude koe, bij voorkeur van haar bilspier. Na het slachten wordt de koe afgehangen en na het uitsnijden in gewreven met zout, maar soms ook nootmuskaat of kaneel. Tot slot wordt het vlees gedurende enkele maanden op gehangen om te kunnen drogen.