Ik heb dagverse cranberries gekregen, mag je die rauw opeten of hoe kan ik ze lekker klaarmaken op een gezonde manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
59.3K

Het beste antwoord

Cranberries zijn "rauw" niet echt lekker, dus niet aan te bevelen.....
Je kunt wel heel veel doen met cranberries, zoals sap er van maken, of jam, of compôte, of ze in diverse gerechten verwerken. Je kunt ook een soort "basis" maken van de cranberries zodat je ze later in gerechten kunt verwerken.

Kijk maar eens op de volgende websites voor recepten en tips:
http://www.lekker-frysk.nl/cranberries.htm
http://www.cranberries.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veenbessen of cranberries moeten gekookt of gestoofd worden. Ze hebben een bitter-zure smaak en daarom wordt er altijd suiker bij gedaan. Je kunt er goed een compote van maken door ze met suiker samen te stoven. Ze koken stuk dus doe er altijd een deksel op tijdens het koken/stoven , ze spatten namelijk open.
Vaak staat op de zak waarin ze zitten een compote recept op de achterkant?
Je doet ze in een RVS pan (ijzer of aluminium wordt nl. aangetast door de zuren van de bessen) en bij bijv. 500 gr. voeg je 0,4 l.water en 330 gr. suiker. Kook ze ca. 5 min. en roer er niet in, maar schudt ze af en toe even op om de vorm meer te behouden.

Je kunt ze natuurlijk goed invriezen maar ook voorbewerken is handig. Hiervoor doe je 500 gr. cranberries in een pan samen met 250 gr. suiker. Vervolgens verwarm je alles in de gesloten pan op zacht vuur. Af en toe heel voorzichtig omroeren tot alle suiker is opgelost. Bewaren in de koelkast.

Je kunt er sap van maken door ze met water (500 gr./0,5 l. water) 10 min. zacht te laen koken en de brij dan in de sapcentrifuge te bewerken of door een zeef of doek uit te persen. Het sap dan weer 4 min. laten koken en zonder enige toevoeging van suiker zo heet mogelijk in brandschone flesjes of potten te gieten. Dit ongesuikerde sap kan in een luchtdicht afgesloten fles/pot zelfs onbeperkte tijd worden bewaard. Bij gebruik kan je er dan suiker bij doen en evtl verdunnen. Je kunt er ook een gelei/jam van maken door aan het sap, in een pannetje op laag vuur, onder roeren 350-500 gr. suiker naar smaak, toe te voegen. Aan de kook brengen en 5-8 min. doorkoken tot je de gewenste dikte hebt. Ze bevatten zoveel pectine dat ze na het afkoelen volkomen geleren,dus je hebt geen geleisuiker nodig. Giet ze warm in brandschone potjes, schroefdeksel erop en omgekeerd op een dubbele theedoek af laten koelen. Ze trekken dan vacuüm.

In plaats van appel kan je ook heel goed cranberrie compôte door de rode kool meestoven, is erg lekker.

Smaken die er goed bij kunnen; kaneel, kruidnagelpoeder, sinaasappel(schil) gemberpoeder,piment.

Lekkere likeur krijg je door de bessen rauw fijn te maken in een foodprocessor en door de massa de schil van 1 sinaasappel, zonder wit eraan, 1 kaneelstokje, suiker (bij 350 gr. bessen/200 gr. suiker)te roeren en te overgieten met 40% wodka. Roeren tot de suiker is opgelost en in een afgesloten donkere pot overdoen. Donker en koel wegzetten (niet in de koelkast) 3 weken laten staan en dan de likeur filteren.In fles doen.
amc