Het is in feite een snelkookpan op zijn kant waarmee de gerechten onder hoge druk gaar worden gestoomd.
paulus811
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
de meeste stoomovens werken niet onder hoge druk: je kan tijdens het koken de klep gewoon open doen. Eigenlijk is het een over waarin een pannetje water staat te koken waardoor de lucht verzadigd is met stoom.
Alleen Miele heeft een hoge-druk stoomoven.
de werking van een stoomoven is eigelijk heel simpel,
als je water warm maakt ( verhit ) dan gaat het water over in stoom,
dus de werking van een stoomoven is als je er water in de oven stopt en dat wordt warm krijg je stoom, als je er tegelijk voedsel in doet dan word door de stoom het eten opgewarmt / warm gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Principe
Wanneer waterdamp (stoom) een oppervlak raakt dat kouder is dan de stoom zelf, dan gaat de stoom condenseren naar (opnieuw) vloeibaar water.
Op dat moment wordt verdampingswarmte afgestaan aan het koude product. De condensatie zorgt voor een bijzonder efficiënte warmteoverdracht en een zeer gelijkmatige en zachte garing. De warmteoverdracht is ongeveer 75 maal efficiënter dan bij (droge) hete lucht.

Doe de test
Houd uw hand in een warmelucht oven van 100°. Dat kunt u zonder probleem een hele tijd volhouden. Breng nu water aan de kook en houd uw hand in de opstijgende stoom. Dat houdt u slechts maar heel even vol. De super efficiënte warmteoverdracht maakt van ‘stomen’ bijvoorbeeld de ideale techniek om eten op te warmen (regenereren).

Doe de test
Neem het bord met daarop een afgekoeld bereid gerecht, - aardappelen, groenten en vlees. Span er transparante huishoudfolie (geschikt voor microgolf en diepvries!) overheen en plaats het bord 15 tot 20min onder deksel in een stoompot boven zacht kokend water of in een stoomoven ingesteld op 95°.
De temperatuur in de stoomkoker / in de oven ligt nauwelijks rond de 100°, - er kan dus geen bijkomende garing plaatsvinden. De stoom condenseert ononderbroken op de folie en het bord en verwarmt het eten op het bord ligt tot een temperatuur zoals vers gekookt of gebakken. Aan geen van de ingrediënten op het bord zal je kunnen zien dat ze opgewarmd werden.

In tegenstelling met opgewarmd in de magnetron zullen geregenereerde aardappelen, groenten en vlees gelijkmatig doorgewarmd worden, - ze verkleuren niet, ze krimpen niet, ze geven geen vocht af…. Een saignant steak blijft saignant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.binnenuit.nl/keuken-bad/opmerkelijke-acties/de-stoomoven...gezond....en-lekker/

De meest duidelijke uitleg krijg je op bovenstaande site. Hierin wordt precies getoond hoe de werking binnenin de oven gaat.
Hier wordt getoond hoe een hoge drukoven werkt, hoe een lage drukoven werkt en een combi oven die ook hete lucht heeft en waardoor de gerechten ook een bakfunctie ondergaan.
Er zijn ook drukloze stoomovens. Bij de eenvoudige versie wordt water in de verwarmde ovenruimte gebracht, waardoor stoom ontstaat. de ovenruimte moet hierbij dus verwarmd zijn tot minimum het kookpunt.
Bij de meer geavanceerde oven wordt stoom buiten de ovenruimte gevormd en vervolgens ingeblazen. Bij deze oven kan je dus ook op lagere temperatuur garen met stoom.
In een drukloze oven met stoom-injectie kan je ook perfect brood laten rijzen en voedsel ontdooien. Door deze techniek kan de temperatuur perfect geregeld worden en werkt de stoom als een soort deksel en voorkomt uitdroging.
amc