Hoe voorkom je dat kaas gaat schimmelen in de koelkast?

Ik doe hem vaak in het plastic in zo'n bakje dat vast zit aan de koelkastdeur. Echter het komt nogal eens voor dat na een week of soms minder er al groene vlekken op zit.

Toegevoegd na 4 uur:
Het gaat om Jong Belegen kaas

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bewaar mijn kaas buiten de (veel te vochtige koelast) maar in de kelder op een stuk krant.. Ik heb nooit schimmel, en altijd smaakvolle kaas (omdat ie niet te koud bewaard wordt)

Het beste antwoord

Het ligt ook nogal eens aan de kaassoort, of die snel schimmelt. Goedkope jonge kaas schimmelt volgens mij sneller. Het lijkt me ook dat je het niet in de koelkastdeur moet doen, dat is de minst warme plek in de koelkast, dus daar schimmelt het sneller. Zie ook de link!
Oja, en ik stop hem regelmatig in een schoon zakje. Als er ergens nl. schimmel inzit, al is het een heel klein beetje, dan verspreidt zich dat in een mum van tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Marjolein gefeliciteerd met je antwoord. Was lastig want er zaten hele leuke opmerkingen en suggesties bij. In ieder geval bedankt en ik zal er mijn voordeel mee doen :)

Andere antwoorden (6)

Vraag in de supermarkt een paar van die zakjes die ze gebruiken om de kaas te verpakken, stop de kaas daarin en bewaar hem afgesloten in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe er een suikerklontje bij in, dat neemt veel vocht op.
je verkleint zo de kans op schimmel.
12 jaar geleden
wij halen de folie van de kaas en bewaren de kaas dan in de koelkast in een diepvrieszakje, gewoon dichtgevouwen, niet gesealed of zo. Blijft heel lang goed, ook geen witte vlekken, de voorloper van de groene vlekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak het bakje waar de kaas in zit eens goed schoon, daar blijven schimmel sporen in achter die je nieuwe kaas besmetten.
Gewoon met heet water en schoonmaakmiddel. Neem gelijk de rubbers van de koelkast mee, die worden vaak vergeten bij het schoonmaken van de koelkast.
12 jaar geleden
In het bakje waar je de kaas in doet, wat suikerklontjes leggen.

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal altijd voor de hele maand kaas in huis. Echt niet de duurste.
Ik leg een opgevouwen keuken papiertje boven op de kaas en ik heb nergens geen last van.

Toegevoegd na 58 seconden:
De kaas ligt wel in een tupperware bakje.